Fjällbruden Maki

Direktlänk till inlägg 27 mars 2008

Jag älskar snö!

Av maki - 27 mars 2008 08:27


Varför har inte vinter kommit tidigare.?

Chilli älskar nog snön, som jag,  vad jag minns som hundvakt!

Barndoms vintrar som startar redan i november och stannar tills jag fyller år.

Det är så jag minns det .

Alla skidfäder( i Helsinki )på havet till en liten ö Rönnskär utanför vårat. Vi åkte runt ön , rastade med kakao och bullar. Ibland hände det att en färja åkte förbi. Då blev turen inte så kul.

Sen hade vi en jätte fin backe Engelaukio, precis bakom huset vi bodde. Där åkte vi kartong med gatans alla ungar. (Engelaukio)

Vi byggde och grävde fina snögrottor= igloo när vicevärden hade skottat bort snön på gården. Där  kunde barnen ha picknick på gamla mattor.

Så mysigt.Igloo

Något liknande ,Fast utan tallar...hihiii!

Nu räcker det med gamla minnen.

Ska ta en "lenkki"= tur, det är ju helt underbart väder.

Idag blir det ärtsoppa med vofflor.....!!!!Våfflor


 
 
skogsfrun

skogsfrun

27 mars 2008 11:50

Ja det kan man fråga sig;) men så är det oftast här i södra sverige. Skulle vilja bo norrut om vintern och njuta av alla saker du räknar upp;) + köra hundspann! Go tur!

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
maki

maki

27 mars 2008 12:27

Ja-aa Kära Skogsfrun!
Hundspann har varit min dröm åxå.
Det är ju inte omöjligt att uppfylla, den drömmen, ska vi?
kram

http://maki.bloggagratis.se

 
Marlene / trolltyg & änglaströssel

Marlene / trolltyg & änglaströssel

27 mars 2008 15:00

Hejsan, idag såg jag alla dina hälsningar i gästboken ;) Tack. Ska försöka svar på dom. När det gäller kommentarer och mina vrår så tycker jag nog det är bäst om kommentarena hamnar i "rätt" inlägg, jag får alltid mail med kommentererna så även om det är ett gammalit inlägg så ser jag när någon skrivit.

JA, jag är gift med en grek... och hoppas jag ska ge dej lite fler recept då och då. I min gästlista så hittar du Simela - grekinna i sthlm, hon har startat en ny blogg (länken går dit) på svenska och där finns en hel del recept redan. titta in där vetja.

Övrigt... påsken har varit bra, pulkan har jag inte rört... jag äger ingen längre ;)

See you on the spot

http://blogg.marlenes.nu

 
maki

maki

27 mars 2008 15:19

Hej på Dig!
Jag tacksam och glad att Du svarar till mig!
Älskar Grekland som sagt, men har nog inte besökt alla intressanta ställen men många öar har jag erövat!
Däremot lagar jag ofta mat , just greklands inspirerat. Jag köper alltid en lamm från västkusten, bara så underbart gott. Min man är spec. förtjust i levern.Det blir många souvlaki och dillkött osv.
Önskar Dig en trevlig vecka.
maki

http://maki.bloggagratis.se

 
Nina

Nina

27 mars 2008 18:59

hej hej
ja, jag håller på att flytat, skoj!=)
Men du får ursäkta mig..jag förstår inte riktigt vem du är=( Hjälp mig! /nina

http://www.moi.bloggagratis.se

 
maki

maki

27 mars 2008 19:38

Hej NINA!
Jag tänker inte hjälpa Dig att flytta, sorry.
Men Du får gärna hälsa på mig igen.
Jag vill även gärna länka dig (heter det så?)
Önskar en bra flytt med hoppning av att Du får hjälp!
MOI! m a k i

http://maki.bloggagratis.se

 
nollkoll

nollkoll

27 mars 2008 21:23

Ja, du körde också med Mammas våffeljärn. Kommer du ihåg när de stod vid spisen och gräddade våfflor och vände på järnet??? Nostalgi !!!! igen ... Är det ett ålderstecken??? Har inte hunnit blogga för jag har barnvaktat flera dagar och dagarnaförsvinner utan att jag använder mig av den digitala konsten MEN .... jag blir irriterad när det INTE går att använda den.
Sån är jag ... ha det gott !!!

http://nollkoll.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Nina

27 mars 2008 21:26

ja du, storlek 40, sugen? i så fall finns de att hämta på erikshjälpen nu mera=) Eller någonstans ner åt afrika...skänkte i två olika lådor...snäll ee jag=)

 
maki

maki

27 mars 2008 21:44

NINA....jag tror nog att afrika kvinnor har mera glädje av Dina skor, så visst är du snäll!
NOLLKOLL.....Det är viktigare att vara barnvakt än att blogga ,,,tycker jag. När jag är på landet och inte har ngn data, saknar jag inte det. När jag kommer hem, direkt kollar jag bloggen?????
God natt ...........

http://maki.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Iris

27 mars 2008 23:24

hejsan,
en liten hälsning från mig.
Jag gillar också snön. När dessutom solen skiner på allt det vackra, vita känns det (nästan) som att vara i Österrike.
Kram Iris

 
maki till Iris

maki till Iris

28 mars 2008 10:29

Härligt , snart kan vi bilda snö-klubben!
Jag har stått på en berg (fjäll) i Tyskland och tittat över mot österike. Men kan inte språket eller äns varit där, skamligt värre, tanke på min bakgrund.
Mysigt med Dina små hälsningar, ich liebe daine kommenthare......
kram

http://maki.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maki - 17 januari 2021 12:55


Av maki - 24 oktober 2020 16:48


Skulle skrivit inlägg men har inte tillgång till laptopen! Ha en trevlig höst! ...

Av maki - 16 september 2020 15:41


  Gick tiden fort!     Nu ska jag laga mat OCH  TÄNKER SKRIVA I KVÄLL NÅGRA ORD TILL     ...

Av maki - 7 juli 2020 21:45

  Jo, vi är ute och cyklar! Förmiddag njöt vi av den härliga solen. Drack glas av Cava,,,,,,, Sen sadlade vi oss mot Billingsfors.   Den vackra cykelbanan bjöd oss doft av lind, smultron och rödklöver. Han cyklade före mig    ibland.   ...

Av maki - 6 juli 2020 10:45

  Vi fick ryck att klippa syrenhäck! Skönt att få såna ryck samtidigt, då blir det  gjort mycket snabbare!   Nästa år kan hända det inte kommer blommor, men viktigt att ha en tät häck!    Rolf trivs bäst att arbeta med häcksax,sekat...

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards