Fjällbruden Maki

Alla inlägg under mars 2008

Av maki - 20 mars 2008 08:54


...........tussilagon veta att den varje år ska förebåda våren?

av Thord Walle´n.

Idag är vårdagjämning, som påstås  vara ett ögonblick, inte en dag.


 Skärtorsdag (en svensk vits)  är finsk nationaldag; inte kära para rispa!


Jag hade en ganska lugn natt och hade tänkt hälsa mina rara bloggare. Tyvärr gick inte detta att göra på natten från jobbet.


Min familj brukar ju fira påsk på landet. Barnbarnen, även den

17- åriga, väntar på att åka iväg så fort som möjligt, när farmor har sovit färdigt på fredag.

Påskpyssel ,mat, dryck allt. ........klicka på länken.

Jag har mina traditioner: Risen i fläderträn. På fredag  med lax i ugn med broccoli eller spenat,

Påskafton  målar vi ägg . Senare hämtar barnen gåvor  från trädgården som HAREN gömt. Kvällen av njuts med  lammstek , potatisgratäng + sallad  och efterrätt för den som orkar blir pasha eller Memma serverad med kaffegrädde och socker= memma  och drycker som vatten- must-öl-vin- toddy.  ( OBS! recepterna är inte egna!)


GLAD PÅSK här och nu!                KRAM

Av maki - 19 mars 2008 09:41

Mina hästar!!!!!! som sjunger . Klicka på länken och klicka på hästarna.....hihiii! Glömde säga : Sätt på ljuden.

Idag har vi flaggdag i Finland pga. Minna Canth och jag tror även för jämlighetsdagen.

Kan inte riktigt lämna fönsterputsning. 

Jag har ju turen att äga den fantastiska Husmoderns rådgivare, i vilket man har utförlig beskrivning  ang. fönster tvätt,innan mirakeldukens tid. Välj det som passar bäst.

Citerar:

Det vanligaste sättet att få klara rutor är att tvätta dem med svagt såpvatten med några droppas sprit eller ättika i. Man måste ha minst tre trasor, en att tvätta med och två att torka och polera efter med.

Här  nämnas några andra sätt och medel för fönsterputsning:
1. Att betjäna sig av sämskskinn
är mycket bra och lättvindigt. Man blöter ett sämskskinn i vatten (tillsatt , om man vill med litet denaturerad sprit), tvättar fönstren  därmed samt torkar och polerar efter med torrt skinn.

2. En blandning av såpvatten, slammad krita och några droppar sprit strykes över glaset, som får torka litet, varefter det putsas av med torra trasor.

3. En fuktad trasa gnides mot en s.k silvertvål, och härmed bestrykes glaset, som efter ett par minuter avputsas med torra trasor eller sämskskinn.

4. Man kan få rätt klara fönster genom att putsa dem med tidningspapper. Med hopskrynklat papper, doppat i vatten tvättas fönsterglaset, som därefter gnides torrt med flera omgångar nytt papper.

5. Mycket smutsiga fönster tvättas först med en trasa , doppad i utspädd saltsyra. Efter en stund sker tvättningen på något av ovannämnda sät.

Frusna fönster tinas upp med saltvatten.

Av maki - 18 mars 2008 15:48


..........    Vi som är inte så förtjusta att städa.Eller arbeta för oss själva, men när man ändå inte  vill ha kryp och annat äckligt.

Då måste man ju hitta på bra , lätta lösningar, eller hur?

Skulle tvätta fönster en dag på landet.

Då kommer Sonen , OBS! Sonen ;säger Morsan, använder Du inte mirakelduken?

VA, vad är det för en duk? säger jag. Det är bara att torka med, sen är det klart, säger Sonen. Men lägg av, såna dukar finns inte.

Nåjaa, lydde hans råd .Tvättade alla fönsterna med detta fenomenala duken på landet.

Resultatet: Morsan har Du inte tvättat med duken som jag sa? Fattar noll.

Är det fel mirakeldukar jag köper eller vet jag inte hur man ska göra med dessa fenomenala  dukar,  eller ?????

Framtiden får visa, Sonen får tvätta fönstrarna  på landet nästa gång, YES!

Här får NI dagens bild från mitt fönster på stan. VISST ÄR DET FINT!

Av maki - 18 mars 2008 10:56


Man tröttnar aldrig på att arbeta åt sig själv.

Ryskt ordspråk.

Hur tolkar man det tro?


Av maki - 17 mars 2008 09:25


        När vi åkte till stan igår em.............................. picknickade folk på gården med filtar och gassade i solen. (lånad bild nätet)

I morse när vi vaknade låg en snötäcke över samma ställe -3 grader.

Det får mig omedelbart tänka på en påsk för ca.15 år tillbaka:

Vi skulle till landet enl traditionen. Här i Gbg fanns nästan ingen snö alls, ingen storm varning hade utfärdats, YES, bara åka till landet.

Ungarna glada ,mummu hämtades, lammen, laxen och vinet i bagaget.

När vi kom till ca.Stenungsund så började det yra snö. Vi fortsatte, det va ju inte så mycket. men där tog vi så fel, så!

Det ökade till slut så mycket att Kärasten fick köra 30 km/timmen.  Flera bilar hade åkt av vägen. Resan till Dal tog 5 timmar istället för sina 2,5. Han körde hel spänd hela vägen.

När vi svängde in på "våran" väg, så gled bilen vackert i diket. Spänningen hade lagt sig.

Den påsken blev jätte mysig, minns jag.



Av maki - 16 mars 2008 20:39

Efter helgens arbete.........

Överraskade Kärasten med att säga: Vi kan väl gå på Bio!

Jag är inte den som säger nej till trevliga förslag.

Vi hamnade på BioPalatsen: Kärleks och otrohetsdrama Himlens Hjärta med våra bästa skådespelare.

Lite speciell, med drama ! Persbrandt som gråter tillhör inte till vanligheter ,precis.

Efter filmen gick vi till en restaurang......här nedan.

......Överraskning en gång till!

Maten smakade så gott, bra service, mysig lokal.

Framförallt  trevlig sällskap!

Tack min käraste! 


Av maki - 15 mars 2008 13:26


Härligt att få skjuts på morgonen. Skrapade rutorna och vi satte oss i en kall bil. Brrrrr.

Väl hemma, satt  Kärasten redan med frukost och tidning. Pratade liten stund med honom och sen hopp i säng.

När jag sover åker han och handlar.

Han hade handlat en hel del gosaker , typ chorizo korvar, ostar, tvättmedel  och annat vi behöver under veckan.

Nu har jag sovit första omgången och

jag ska  äntligen plantera  pelargonskotten     som jag klippte från landet.

kram

Av maki - 14 mars 2008 13:51


.........en riktig händelserik  månad!

Jag skickade precis en hälsning till en av min ABSOLUT käraste väninna från 1969. Hon ska firas i mars på måndag !!!!! Hipp, det tar vi sen igen.

Sen har jag precis varit på en tårtkalas,  Skogsfrun firar nämligen ett års dag! TACK för kakan.

Henne "träffade" jag första gången när hon åkte runt Laxsjön.

Läste alla Dina inlägg sen mars 2007. Tänk vad mycket Du har  hunnit med.


Jag själv; int´har jag varit med om så mycket. Fast nu ljuger jag.

Nog har det hänt även hemma hos mig, självklart.

Visserligen har jag haft en ganska lat sinnesstämning det senaste. Får liksom inte riktigt till det. Det är bara jag, ingen annan jag skyller på.

Nå jaa, detta är dagens tankar.

Tur att jag fick gå på kalas idag!

Nu ska m a k i tjäna lite pengar, hahaaaa, i sjukvården........

kram


13. Castro, schäfer, hane, 6,5 veckor.

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards