Fjällbruden Maki

Alla inlägg under mars 2008

Av maki - 13 mars 2008 15:09


....pricken jaa-aa.

Tänk vilken betydlsefull skapelse . Ni skulle bara veta.

Har man prick på hakan=finne , som kan förstöra hela kvällen.

Att teckna kol  med prickar och streck  är ju fint sommotiv  från Göteborg.

Här kommer lite fakta som man kan hoppa över.........hihiiii.

Pricken igen!

Enl. akademiska ordlistan är prick  -en-ar 1 synonym, punkt; märke;anmärkning; sjömärke; mm; till punkt och pricka

2 adv.vard precis, på klockslaget -belastad adj. sport -belastning -fri, etc etc.....

Finska pricken=

1.piste, pilkku, täplä, merkki, keskus, keskipiste.

2. i sportsammanhang

3. anmärkning                                 

4. sjöprickar

5. komppisar, kamrater

VARFÖR tror ni jag har tagit upp denna osynligt betydelsefulla skapelsen.

Joo, jag kan få post men inte kunnat skicka några mail med min e-post. I morse satt min Käraste och STIRRADE på egenskaperna på min mail....och tänk : Han upptäckte EN LITEN PRICK FÖR MYCET! En liten prick.

Förstår Ni?.............Nu är det åtgärdat..tack och lov.

Nu blir det Spaghetti alla Carbonara     GOD KVÄLL!

Av maki - 12 mars 2008 10:04


God morgon.   Jag röker inte!!!!

Idag blir det dammsugning. Det är ju perfekt dag för det.


Dammtussar är...........

En liten skyddsängel går genom rummet,

släcker sitt strålande ljussken och hänger

upp sina vingar.

Ger dig en öm puss på kinden

och sätter sig bredvid dig.


Denna skyddsängel finns bredvid dig

dag och natt så att ingen ska göra dig illa,

eller att inget ska hända dig.


Dammtussarna under din säng

är änglarnas tofflor.

Så ha aldrig dåligt samvete för att du inte har städat! 

SKÖNT eller hur! (bilden lånat)


Regnet bara öserner. Jag har ingen större lust att ta lång promenad, bara en sväng för friska luften.

Råkade se en snutt av serien RENT HUS som går på , vilken kanal det nu va. Då undrar man ju , kan man verkligen ha det så. Eller är det fixat förväg inför programmet.

Nå-jaa, alla lever som dom gör, så nu blir det lite lagom städning för min del.

Kärasten brukar fixa badrummet, så där kryper inga husdjur i alla fall.

I dessa jämlighets tider, så måste jag säga , att jag har Käraste som verkligen delar allt. Då är det mera jag som ojämlig....hohooo-jaa-jaa??

 Marianne Greenwood  tittade jag på 20 min. som repris igår natt.Mycket intressant kvinnoporträtt. Laddar ner avsnittet (vilket kan ta tid) , för att få se hela från början.

Håll till  godo....lite långsamt och strul laddat från Svt.se, men vadå!

Här kommer även Skötteruds gårdens hästens hemsida  Camarguehästen, klicka på olivkvisten




Av maki - 11 mars 2008 11:07


Idag ska maki fira sin födelse.

TACK , mina ALLRA Käraste,som  redan på natten, morgonen och under dagen har hört av sig! TACK!

FIRANDE MENY:

Familjefilmen RÅTTATOUILLE på dvd.

Kvällens mat blir lammfärsspettar med ,,,just det..... RATATOUILLE

2 röda eller gula lökar

2 paprikor, vilken färg som helst

1 aubergine

1 zuzzini

2 färska tomater                                      

2 eller flera vitlöksklyftor

1 burk tomater

salt, svartpeppar, timjan.

Gott till grillad.

Till detta dricker Kärasten och jag ev. Leffe brun eller annan god öl.

Till filmen blir det enkelt:    mosserande Chapel Hill och olika frukter. 

 OCH

DET SKA BLI SÅ TREVLIGT!                         




     

Av maki - 10 mars 2008 08:25


En höna är den enda som kan ligga på 20060206_132400_5.jpg

ett jobb och ändå få resultat.

Skrivet av Torlvald Gahlin


Jag har legat och legat inte fått någon resultat, så ordstäven är så sann!

....Har inte varit närheten av data-maskinen. Även nu blir det endast en kort inlägg med önskan för en bra dag, för samtliga bloggare!


Av maki - 6 mars 2008 11:17


.......................blir det med datorn.....

Det är bara så jobbigt om bokstäverna hamnar i snoret och huvudet bankar som bergsprängare.....kommer strax . koksalt och snyt!


Jag tackar  Iris för uppmuntran och Skogsfrun med trolleri....och friska fläkt till Götet!

Solen finns  ju här. Det är helt underbart!

Så helt deggad är jag inte........inte häst heller.

Utöver koksalt så finns det ju , inte direkt botande , men som förmildrar  och lenar tillståndet FÖRKYLNING.

Bilden lånat från ettbraliv.files, tack!

Av maki - 5 mars 2008 08:23


......... med vackert väder.

Tyvärr har min förkylning blivit värre. Nu snörvlar jag så pass mycket att det inte gå sitta framför datan.

Det blir 1 liter koksalt och en kort promenad. Sen högläge vila.

Tack för mig!


Av maki - 4 mars 2008 08:52


83,3% svarade =Det finns inget dåligt väder....etc.

16,7 % Stannar hemma och myser.

Tack för deltagande.



Hejsan igen kl. 11.22 Hoppas jag inte är för tjatig

Jag har promenerat 37,44 minuter och är helt slut.

Linus sms:ade  och undrade om han fick sova hos oss. Självklart, får han det!

Genast kommer mamma känslorna : Jösses, han ska ju ha mat.

Jag är ju varken en "riktig " mamma  eller mummu=mommo,  men hur trött eller dålig än jag är, så nog ska man "sköta" sina barn......ÄNDÅ, vet jag , att jag inte behöver bekymra mig för det.

Nu blir det iaf. "domoda" det går så lätt att laga......

En fin bild från Benin. Där har jag bott.

Minns så väl dessa kvinnor bärandes sina barn. En till

kram igen

Av maki - 3 mars 2008 10:09


..............mänskligt, men för att trassla till det rejält krävs en dator!

Jag har några vänner i mitt liv, som jag lyssnar på.

Som jag beundrar, som har betytt mycket , mera än andra.

Som finns där!

Min JORDSPRÅKS kalender i denna första  vårmånaden har så många ord om kärlek,,,,,Till trädgården och människor. Är det för att det är aktuellt i mars ?

Jag väntar på "kicken" för att jobba med trädgården.

Det är kanske behövs den nya  FRISYREN, som Skogsfrun talar om ! Problemet med mig är ju det med den där engelskan. Skit! Det gäller att öva....joo-joo!

Som med  rosorna som ska klipppas, för att få en ny star!

Pg.a familjen sförkylningar , har ingen orkat med annat än spola koksalt och ligga platt!

Ha en bra dag och njut nu av dessa soliga dagar.

Nu får Ni en bild från EXAKT samma dag år 2006.

Det kan vara dom sista!



PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards