Fjällbruden Maki

Alla inlägg under maj 2008

Av maki - 20 maj 2008 08:46


........lägga bild på Ludde och mig vid vägkanten.

Bakom oss ser man Laxsjön. Där badar vi , olika ställen beronde på om det är nakenbad, hundbad, barnbad, solbad eller dykning.

Sen har vi kanoten på stranden, bara paddla iväg, när andan faller på!

Äta tidig frukost på liten ö, så mysigt!

Får inte glömma alla fina fiskar vi fångat typ gädda ,abborre, sik, braxen, vad kan jag har glömt, tro?

Baldersnäs halvön har vi precis mittemot.

Vintrarna när isen kom åkte vi skrisko, just till Baldersnäs.

Kärasten brukade ploga bana för barnen, för olika skrisko aktiviteter.


Tänk va denna bild på Ludde fick mig minnas .


Sen tycker faktiskt jag att Skogsfrun ska vara med Ludde.

Vilken lugn det råder över bilden på altanen. 

Dom två har verkligen förgylldt min vardag på landet, TACK!  


Av maki - 19 maj 2008 10:18


Jospa lopettaisimme pohtimasta,
mitä kaikkea emme voi tai saa tehdä
ja tekisimme sen asemasta hommamme
niin hyvin kuin osaamme.

Dalslands pelargonia på äventyr 


Om vi slutade grubbla över

allt vi inte får eller kan göra.

Och i stället göra bra det vi får och kan!


Av maki - 18 maj 2008 13:43

Nu har Maki lärt sig att skriva inlägg med mobilen. Kan NI det?
Fast det går fasligt  långsamt och krångligt. Kul grej ändå!


Äntligen har Skogsfruns pelagornia kommit till Götet.

Här står hon stolt , i kruka jag drejat!

Av maki - 17 maj 2008 17:26

Ludde på Udde kommer först ,han  hade ingen kudde.

Utan kudde vad även matte till Ludde.

Min kaffesugna Skogsfrun på Dal  hade vägarna förbi.

Hon vill nog inte sova över utan sin RR och egen kudde.

Hon fick ingen mat,endast kaffe med paj, fast inte på en udde.

En del av mina skönheter med blåa ögon, hamnade i Coops påse.

Fick följa till Torpets idyll och hamnade tydligen vid stora stenen på sluttningen!

Önskar dom ett gott liv alla  år

när dom öppnar ögon nästa vår

och blickar mot himlen lika blå!

Hon säger sig varit på en semesterdag med Ludde. Ni kan följa  resan med hennes fantasifulla text!

Det var ju jätte roligt att Hon kom just till min stuga. Tack för en härlig dag !


Idag går det livat till på Götet!                                =

 Göteborgsvarvet ,som  vann fjolårets vinnare, vad jag hörde snabbast!

17 maj firas av glada Norrmän! Grattis!

Synd bara att jag jobbar så mycket just nu i dessa dagar.......

Men den som är intresserad av det kan ju bara gå till tidningar eller tv.....så blir det nog med inlägg!

Ha det gott!


Av maki - 16 maj 2008 19:13


I Finland finns ett litet troll

som ser ut som en liten boll.

Han heter Mumin

och älskar bröd med kummin.

Hans kompis Lilla My

Hon bor i samma by.

Filijonkan är en annan

lustig grej

som alltid apar sig.

Yxi, kaxi, kålme, flut

nu är denna dikten slut!

KULTUR-08s04-mumin-551_438

Denna dikten tillkom år 1981 i Kortedala, där jag arbetade med finska barn.

Av maki - 14 maj 2008 14:58


.........är i modet. Idag vill jag vara trendig. Hahaaaa!


........on muodissa. Haluan tänää olla muodikas! Hihiiii!


Av maki - 13 maj 2008 13:02


Kyllä olen sitten etuoikeutettu ihminen, kun voin keskellä viikkoa ja kauniilla päivällä lähteä rakkaaseen paikkaan.

Olen siitä erittäin iloinen ja että minulla on Rakkainpani, joka ei narise kaikista asioista.  Hyväksyy minut sellaisena kun olen. Vaikka en ole siivonnut, eikä ruokaa pöydällä kun hän tulee töistä.

Kiitos Rakas!


Löjtnanshjärta flicka har fått många namn : älva, haremsdam, prinsessa, flicka! Det var mycket charmigt.

Inlägg 12/5

Särkynyt sydän sai monta nimeä: keijukainen, tyttö, haaremi nainen, prinsessa, se oli minusta viehättävää!

Kirjoitus 12/5


Jag är verkligen privilegierad person, som kan mitt i veckan och en vacker dag åka till det käraste platsen för mig!

Jag är verkligen glad för det och att jag har Käraste som inte gnäller.

Han tar mig som jag är. Fast jag inte har städat och att maten inte står på bordet  när han kommer från jobbet.

Tack Älskling!

Av maki - 12 maj 2008 12:31

SUOMEKSI: Tosi mukavaa että suomesta tulee kommentaarit,,,,,,,


På landet knoppar det,,,,,precis som jättevallmon

Tyvärr var jag tvungen komma från landet för att jobba en natt.

Nu sitter jag och funderar om jag skulle tillbaka imorgon! Måste bara klippa håret först.

Jag köpte nya tofflor, (ej äkta crocs) ! Jag tog bort bilden på dom, inget snyggt med åderbråck och bandager.

Sen lyckades jag knicka foten, vilket ha inneburit smärta, varje steg. Tur ,att det fanns bandage, som jag kunde rulla runt foten.

Löjtnanshjärtat har börjat blomma . Vilket jag tänkte lägga med inlägget.

Det kommer bli glest mellan mina inlägg men landet är oehört viktig kapitel i mitt liv.

Försöker läsa och ev. kommentera så många som möjligt.

Ha det gott!

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards