Fjällbruden Maki

Alla inlägg under oktober 2008

Av maki - 10 oktober 2008 12:31

                                               

Aleksis Kivi, just idag..........Är Du intresserad om denna herre, kan Du söka på Vikipedia! Här. 

Seitsemän veljestä = Sju bröder är i den finska bokhyllan lika viktig som Okänd soldat, Kalevala och bibeln!

Suomalainen teksti on alla tässä!

Idag lyssnar jag på ( inte dottern som jag trodde, sorry ) kuuntelen tätä tyttöä, tänään!

Heikun Keikun!

Av maki - 10 oktober 2008 11:08

 

            ...tähtiä Otavassa, on poikia Jukolassa. 

 Näin alkaa "Seitsemän Veljestä " jonka   Aleksis Kivi on kirjoittanut. Sielunveljesi testi.


 Tänään siis vietettän hänen syntymää Suomessa. Täällä Ruotsissa ehkä eivät tunne ollenkaan.

Löysin netistä pitkän mielenkiintoisen   artikkelin Kiven elämästä. Olen lukennut hänen teoksia, mutta en koskaan tiennyt esim. että hän kuoli niin nuorena!  Patsas  myös Helsingissä  

Äidinkielen tunnilla saimme lukea näitä vanhoja kirjailijoita, Runeberg, Leino jne. ja ehkä sen takia minulla on säilynyt se "vanhanaikainen suomenkieli!

Muuten ,mitäs tykkäätte  uusista väreistä bloggissani?

ja vietetäänpä  päivää...........runolla , juu!


 Makeasti oravainen
 Makaa sammalhuoneessansa;
 Sinnepä ei Hallin hammas
 Eikä metsämiehen ansa
 Ehtineet milloinkaan

 Kammiostaan korkeasta
 Katselee hän maailmanpiirii,
 Taisteloa allans’ monta;
 Havu-oksan rauhan-viiri
 Päällänsä liepottaa.


Heikun keikun!



Av maki - 9 oktober 2008 22:14

  

               

                           

...... Kära Skogsfrun som hjälper mig på  bakgrund och

nya fräscha maki-bilder.Hihihiiiihiii

Hon tycker väl, att det blir lite mossigt med gamla maki , hahaaa!

Tack FRUN , Maki är ju riktig fin här som presentation, höstig och så som Maki är i grönt med orange sjal!

Ska jag skaffa en ny cyckel åxå,,,,,letade idag,,,,,,,,,hittade ingen lämplig.

GOD N ATT!



Av maki - 9 oktober 2008 10:41


........"att göra listan"!

Fy för dammsugning. Jag har aldrig gillat det. Vad kommer allt damm ifrån. Även på landet, där det ska vara så rent i luften, så nog flyger tussarna redan efter 2 dagar.

Tacka vet jag Kärasten som brukar    köra maskinen, förlåt, men känner ändå att en  får vara lite delaktig med den sysslan. Annars hamnar jag väl i jämlighetsorganistations svartlista.

Fast solen kom ju fram där,,,,,,ska jag stava först.....hmmm.?

Vilket som , idag lagar jag  limemarinerad spätta file till middag. Har några frysta spättor i frysen....

Ha det bra , gott folk.

Skogsfrun sliter golvet i väntan på att jag ska ut och vandra med henne.

Jag kommer snart, jag lovar!

PS. Fick mail från Skogsfrun,,,med ny present. bild!

TACK...........................jag kommer på måndag! OK?

Av maki - 8 oktober 2008 21:24


 .............Fontana di Trevi med väninnan i kväll.


På vägen dit såg jag dottern min  sitta i rest. bredvid.

Trevligt , det har ju varit några "dagar" sen sist.


Väninnan och jag åt lite pasta, som vad så där gott...

Vi fick ju en trevlig stund tillsammans, det viktigaste.

Väninnan ville ha en öl till , som vi tog på rest. P.C  bredvid med massa ungdomar, som hånglade och så .......... men, billigt öl.


Kärasten lånade till mig  Heli Laaksonens poesi på dialekt :Sulavoi. Tack.

Skönt att komma hem, god natt!


Av maki - 8 oktober 2008 11:38


suttit framför  tangenterna, utan att det blir ngt skriveri .

Förran nu om att det inte händer ngt. Hihiiii!

Stirrat mest ut från fönstret och beundrat det soliga lövverket. Bleka damen gömmer sig bakom  krukan med kärleksört. Jag tror jag flyttar henne i solen, hon ser så blek och kall ut. Ett ögonblick.

Så där jaa, nu njuter hon av solen bland pelargonier.

Jag har varit i skogen igen med stavarna.

Att vara ute och kratta löv, ordna inför vintern, saknar jag i hyreslägenhet, när det är fint väder. bild från Lunds kommun.

Nu sätter jag i gång torka äpplen. Kolla på Annikas sida........

Jag tror jag ska låna ngn bild av henne. Frågar först.

Alla är så duktiga att pynta och dona och fotografera.

Titta på vad Lotta har hängt på sin dörr  6/10 och visar hur hon gör.

Jag är duktig på att njuta av det vackra,  Tack !


Av maki - 7 oktober 2008 19:32











Moi!
jag skickade mina pojkar till matchen...hihiii!
Kärasten tyckte väl: jag ska titta matchen på TV.
Barnbanet Gustav ringde och frågade: ska morfar til matchen?
Då tog jag kontakt med sonen: ska Du till matchen?
NEJ, sa han.
Joo ,sa jag .
NU ska Ni alla tre (3) till matchen.

Resultatet blev 4-2, precis vad ÖIS behövde, YES, YES,YES.

Jag kan aldrig följa på matcherna , för DÅ  det blir inget mål för ÖIS!

Thats it!

        Hahaaaa................NU blev det!

Fick en glad gubbe hem,,,,,,,,men så trött han va då?




Av maki - 7 oktober 2008 10:23


 idag, för att jag skulle lyssna på "Portal Dagensvisa" på mina länkar. Finlandia blev melodin.

Sibelius är ju våran musik- fader.         Sibelius monument finns  i Helsinki.

Vi fick lära oss i skolan och framför allt i kören fantastiskt mycket om musik .

Jag hade även kort till Konserthuset varje termin i Helsinki.

Hittade i bokhyllan boken:Laulan ja soitan= Sjunger och spelar. Härligt ,för mig själv, att jag fått lära mig så  mångsidigt : klassiskt, jazz, blues, visor, kör etc. !Jag har fått grunden till min musik.

Hittade inte riktigt bra you Tube version av Finlandia som sång..... men detta får duga. Finlandia finns ju instrumentalt,,,,helt fantastisk verk!



No niin , Sibeliushan on meidän suomalaisten musiikin esi-isä.

Minkä takia juuri hän tänään. Minulla on linkki "Portal dagensvisa" (= "portti päivänlaulu") ja  siellä laulettiin " Oi, Suomi katso  sinun päiväs koittaa ,yön uhka karkoitettu on jo pois" itku tuli silmään kun kuuntelin.

Muistin,  kun sain oppia nämä laulut . Kuorossa ja koulussa sekä myös sinfoniat konserttitalolla. Minulla oli sellainen kausi-kortti joka vuosi.

Tästä monipuolisesta musiikin tiedosta sain pohjan mitä nykyään kuuntelen!

On minulla sellainen suom. laulukirja: Laulan ja soitan, voi että, kun välillä lauletaan.

En löytänyt parempaa "Oi Suomi katso" You Tubista, saa tämä kelvata.

Löytyy ehkä myös instrumenttien kanssa koko kappale.


PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards