Fjällbruden Maki

Alla inlägg under november 2008

Av maki - 23 november 2008 08:32


........den underbara, behövliga vilan.

Jag bjuder på Moonlight Serenad  av  Glenn Miller.

Att få dansa med hans storbands orkester,,,,,,,,oj-oj-oj, vilken lycka.....jitteburg, ...ooooh!

Tack för tipset Skogsfrun! Nu sover jag gott.

SNART.................................



Av maki - 22 november 2008 12:27


.......Önskar alla en fin helg.

Ta på mössa och vantarna, idag var det kallt..

Kärasten är på landet och tar det lungt.

Hoppas han väljer julgran till stugan, i fall vi firar jul där.

Inget bestämt, skulle gärna resa bort...........få se,få se!

Jag jobbar en natt till, så nu  lägger jag  mig tillbaks, för att orka med timmarna.

Ha det gott.


Av maki - 21 november 2008 15:05


Sex laxar i en laxask....................


Makin Lohipiirakka =  Makis Laxpirog eller paj, som det heter på svenska!

BOTTEN:

Har jag bråttom köper jag färdig pajdeg. Finns på frys eller kyldisk.

100 gram smör

2 ½ dl vetemjöl

1 msk Grädde

1 msk Kallt vatten

Nyp fett och mjöl till grynig massa. Tillsätt snabbt grädde och vatten .Tryck degen till en pajform. 

FYLLNING:

100 gram kallrökt lax

100 gram varmrökt lax

Här förstår ni, tar jag ibland , broccoli, spenat, sparris eller ngn annan grönsak som passar ihop med  just med  lax.

3 ägg+1 dl grädde+2 dl mjölk+Vitpeppar och dill

150 gram riven smaklig ost 

Strö laxen på degen och ev. grönsaker Du  valt.

Rör ihop äggen, grädde, mjölk, klippt dill och halva rivna osten.Krydda smeten och häll  på laxen + ev grönsaker.

Strö resten av osten överst.

Grädda i ugnen 225 grader, ca 20- 35 minuter.

Servera med sallad.

Ibland har jag rom-yoghurtsås, testa dig fram! 


Av maki - 20 november 2008 11:45


När orden inte räcker till, läser jag dikter.

Ha en bra dag.

Morgon bild från S.Fjäll i höstas, dimman ligger över sjön!


Av maki - 19 november 2008 16:34

Den första gången jag såg på dig
Och kände hur du såg på mig
Då föll allting jag trott var sant
Jag vet du kände likadant
Du var så vacker då som nåt jag aldrig kunnat nå
Och hjärtat slog ett slag för var förlorad dag


Jag gömde mig i fantasin
Så rädd för vad du kunde bli
Men var gång som jag ljög för mig
Så såg jag sanningen i dig
Nu står du här idag med allt jag någonsin velat ha
Och hjärtat slår ett slag för var förlorad dag


Öppna din dörr och säg att du vill ha mig här
Säg att du inom dig bär bara kärlekens röst
Och jag ska öppna min dörr och ge dig varje dag igen
Leva här för sanningen
Låt mig bli den som först öppnar din dörr


Så börjar livet här till slut
Vi gråter det som var förut
Så somnar vi så tätt ihop
Att dagen vaknar allt för fort
För den himmel som jag nått och för allt det som jag nu förstått
Ska hjärtat slå ett slag för var förlorad dag


Öppna din dörr...


Ge av dig det du vill ha av mig
Och säg att jag får alla förlorade år


Jag ska öppna min dörr och ge dig varje dag igen
Leva här för sanningen
Låt mig bli den som först öppnar din dörr

Av maki - 19 november 2008 14:13


....mitt nya arbete.

Trevligt , positivt och lite pirrigt!

Området är ju lite annorlunda med torg  som kryllar av  aktiviteter och liv.

Utomhus gym ...... som egentligen är  för vuxna.......Ungar är ju nyfikna :-)

Grönsaker, fisk, alla möjliga affärer, gymnasiet, kulturhus med bio, teater, utställningar, aktiviteter för alla smaker. Folk unga, gamla , svenskar och invandrare, faktiskt väldigt spännande och behaglig  atmosfär.

På Las Palmas såg jag första utomhusgym,där vad det skönt och ljummet.


Dagen har varit regnig och rå, så nu värmer vi oss med öppeneld.....lånat från Ålands Tessan.

Av maki - 18 november 2008 12:08


 ................är det enda bilden jag tog, när tjejerna besökte mig på Fjäll.

Kameran hade jag laddat i Gbg.

Som vanligt , av någon konstig anledning, står text på display: Battery is to low etc....retligt värre.

Nu hoppas  jag på tjejernas bilder från den underbara helgen vi fick!



Av maki - 17 november 2008 15:04


Denna datum är speciellt för mig.


    

 17/11 Fick vi Olivia,barnbarnet.

LILA bakgrundsfärg för Olivia!!!


Samma dag fick vi avliva vår kära Tusse!    

 


 

Snöstormen i Göteborg.........minns Ni?


Idag kom frosten hit till Göteborg.

När jag kom hem i morse, kollade jag  vad som ska tas in från balkongen.

Där står min amaryllis kruka med tre lökar i OCH fryser! 


Den vita blommade ju så vackert  redan i höstas..........

Oj-oj-oj, hinner nog inte till jul att få någon i från den krukan.....det bli köp amaryllis :-) om det blir något!

Den som vill läsa hur man lyckas med amaryllis, klicka HÄR!


Dalslands "partaj" med tjejerna kommer vid annat tillfälle. Kul hade vi!


I MORGON SKA JAG HÄLSA PÅ ::::::::KÄRA BLOGGARE!


PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards