Fjällbruden Maki

Alla inlägg under december 2008

Av maki - 23 december 2008 19:44


Ikväll blir det blandat gott, HÄNG MED!

Fick klippning idag, så skönt.


Skinkan, rödbetssalladen, kålrotslådan är klara.-

                              Skinkan vilar där på bänken, väntar på bli griljerad av Kärasten, Han är bäst på det!

Kålrotslådan tycker jag själv, blev lyckad.

Rödbetssallad smakar godast efter giftemålet =drar över natt!


I natt ska jag skriva INLÄGG  om julfirandet........på dokument,,,,sen bara kopiera och lägga i lite bilder FÖR MORGON DAGEN..............

Det har Skogsfrun lärt mig att göra, mycket praktiskt. Tack Frun!

Ha en trevlig uppsittarafton!

VAD SKULLE HA HÄNT OM DOM # VISE MÄN VARIT KVINNOR?

¤ Dom skulle stannat och frågat efter vägen.

¤ Dom skulle ha kommit i tid.

¤ Dom skulle ha hjälpt till vid födslen.

¤ Dom skulle ha städat stallet.

¤ Dom skulle tagit med sig nyttiga presenter.

¤ Dom skulle tagit med sig KÅLROTSLÅDA.

OCH så en bild till..........................

 



Av maki - 22 december 2008 22:09


och  med högsta volymen jag tål i hörlurar!


       Jag gör ju min Julesill med citron och  dill, sen 19hundra skitiskjortan. Fast i en annan burk, lite större,,,,,,,

             

Även kålroten kokad  för kålrotslåda, som jag måste ha........    och andra grönsaker till sallader.

I morgon blir det ihop blandat till julaftonen och får gifta sig som någon berömd kock sa :-D





Jag har haft en underbar dag.


En kollega ringde och frågade om jag skulle jobba i natt,,,,,hade inte en tanke på det,faktiskt. Kändes helt rätt att inte behöva ta spårvagnen och bussen i detta mörka aftonen.

Vad jag saknar , förutom mina barn och barnbarn, är doften av hyacinter. Det får bli några bilder......så länge!

                                                  

               Det är just den doften som är jul för mig.


Några ord innan sänggående.

Försöker hinna  hälsa på Iris, min allra goaste,längsta  vänskap ,

Tessan från Åland, Lotta, Gittan, som jobbar i natt?  Smeden,  Doris från Island, Fannilo från Finland, Annika med naturliga ting och Ingabritt från Grekland och Ruth som befinner sig just nu  Värmland.

Glömde jag Skogsfrun, absolut inte.......men säkert en hel andra......

Det brukar ju vara Ni som tittar till mig och gör mig glad med underbara kommentarer......Tack och god  natt1


Av maki - 21 december 2008 17:47


Vi fick ryck,,,,,,,och städade, bäddade rena lakan , tvättade kläder, handla julmat.

Nu är det bara att bestämma ; stanna i stan eller fira jul på landet.

I kväll blir det Solens mat...... Se hela bilden


    passar så bra till vintersolståndet, snart vänder det, gott folk!




Härligt som änglakyssar, som Ernst säger om glöggen.

Njut av Solens mat musik: Con te partiro......Time to say goodbay!

                                         

                                             Må så gott!



Av maki - 20 december 2008 22:38


till alla för kvällen.....

med Ernst eller utan ........var så god!

Ha det gott och varmt.

Av maki - 20 december 2008 16:10


Sjunger man på julvisan........nu är det jul igen usw.

Då kom ju jag  på lammen i min hjärna, jösses , måste beställa.

Det mest ekologiska, närproducerat och framför allt GODASTE lammen kommer från TÖLLÅS.

Detta är inte reklam utan enbart en kärleksförklaring till närproducerat lamm jag brukar ha till påsk och till andra grillfester.



PÅ NORRA Orust alldeles vid nordspetsen av ön ligger Töllås Fårgård.

På gården som ägs av Barbara och Morgan  går drygt 150 got­landsfår och betar året om.På gården finns också en gårdsbutik som är öppen året runt närhelst paret är hemma. Där säljer de lammkött och nötkött från gården.

I gårdsbutiken säljs fikonmarmeladen med cashewnötter är smaskig, den säljer som smör berättar Barbara . Plom­monmarmelad med kanel och körsbärslikör är min egen favorit, berättar hon.

Allt tillverkas på gården. Det är bara lammkorvtillverkningen som överlåtits till en korvmakare i Göteborg.

Bär och frukter till sylt, marmelad och chutney kommer också från ön.-

Jag har en duktig svärmor som plockar för fullt, men en del måste jag också köpa in för att det ska vara tillräckligt, säger Barbara.

Intresset för närproduce­rad mat ökar, kan Barabara  intyga.- Fler och fler människor tycker att det är viktigt att handla mat från en närpro­ducerad gård.

Folk frågar exempelvis mycket om vad lammen vi säljer, har ätit och så.

Förr gjorde man sylt och marmelad själv, men så är det ju inte längre. Det är inte många som hinner det idag, säger Barbara.  

Barbara är min räddning ang. lamm och annat smått och gott.

Vilka fina lammpäls produkter,,,,,,,,,,,himmelriket är inte långt ifrån.

Av maki - 19 december 2008 15:39


Min sista natt slutade med ytterligare    blommor , kramar och tårar.

Så omtyckt jag blev , eller är det så att :"äntligen slutar den käringa" .

Faktum är att jag aldrig någonsin kännt mig illa omtyckt, inte äns bakom ryggen, för sådant känner jag på mig ganska så fort.


När jag "vaknade" på middan, står Kärasten där och säger: "Typiskt, ,jag som planerat att fira idag. Gå äta på ngt mysigt ställe och sen på bio! "

Jag säger: "Vad har hänt nu då?"

Han säger: "Jag bara spyr och skiter".

Den hemska vinterkräksjukan med calicivirus har drabbat Honom.

Det är inte nådigt. Tur att jag precis skaffat handsprit 70% och har lite kunskap om detta elände.

Nu tar vi en timme i sänder.

HA DET OCH GLÖM NU INTE FÖR FFFFFFFFFFFF ATT TVÄTTA HÄNDERNA



Återkommer  till alla bloggare.............

Av maki - 18 december 2008 16:10


Precis som här i Göteborg.

Pratade en lång stund med Kära Moster och Kusinen.


Kort historia till en lång resa , eller en lång resa till kort historia, välj sjäv :-)

Kusinen bor i Finland    Se hela bilden    högt uppe i Lappland i Kittilä och berättade att dom har 50 cm snö!

        Det är otroligt vackert landsskap.



Här ser Du REVONTULET = norrsken  (heter det väl)

Hullu Poro år matställe med kvalite på Levi.

Kända konstnärer som Reidar Särestöniemi har sitt museum här. Fantastisk ställe att besöka.

Känd och populär författare Arto Paasilinna , kommer härifrån. Skriver humoristiska romaner.

Renar springer på vägarna ,ta det lungt, bara att vänta!


VÅRFLODERNA är grymma, jag har själv upplevt. Lungt, bara att vänta igen.


Sann historia om en gubbe som just förlorat sin torp tredje gången i floden. Tv-journalisten frågade honom: Nu kan väl inte Du bo kvar här?

Gubben tittar förvånad på honom och säger:

Flytta????    Int , kan ja flytt härifråån, här är ju mitt hem!

Han har byggt om och bor kvar.


Kära Kusin, Du har bott där uppe länge, snart flyger jag dit upp.

När Du väl kommer hem,,,,efter julen, jag lovar.


Tradition och hänsyn till "gamla" föräldrar vill Du åka ner för att fira jul.

Från det stämningsfulla..........


Önskar alla en god kväll och natt!

 En riktig snögubbe på en bänk!


Vad tynger honom tro?



Av maki - 17 december 2008 10:56


... lär har sagt följande:


Det är verkligheten som är mest osannoligt.


Liten del av julkrubba i sand från Las Palmas.

Här sitter Maria höggravid  med sin Josef bakom.



PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards