Fjällbruden Maki

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2009

Tänk så fort tiden går!

Av maki - 30 oktober 2009 14:41



 

Inget tjat bara en påminnelse.

 

 Två dagars dunderglögg


dax

att sätta

i gång!

   

          Några flaskor och lite till...........



5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1-2 paket russin (2 pkt-500g)
2,5 kilo socker


Blanda allt i en tioliters hink, täck med plastfolie som du gör små hål i - och låt brygden stå  lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex.


Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. Värm och njut

Önskar alla en god helg!

kram



 
 
Ruth

Ruth

31 oktober 2009 09:43

Detta blir en riktig upp och hoppa dryck, blir nog snurrigare en vanligt hehe. "Snurra min jord och låt mig snurra med dig", så sjungs det i den sången.
Ha en fin helg !

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

1 november 2009 16:53

Hojta hojta! Bra att du påminner, tog mig just en klunk av min 2 år! gamla dunder(glögg) smakar som den finaste sherry. Systemet...släng dig i väggen, hihi.
Snart himma nu?

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

2 november 2009 19:59

Jag menar förstås att SYSTEMET kan slänga sig i väggen, inte du!!;)

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
maki till skogsfrun

maki till skogsfrun

2 november 2009 22:17

Får komma till Dig snarast, har Du kvar någon dropp av Finaste sherry ,,,,,,,oj så gott det låter,,,med liten mögelost och fikon eller?
Jösses vad löv vi har krattat,,,,,,,Har ju en gubbe som vill ha ett träd av varje sort, så nog faaan blir det löv.
Dagarna vad lugna och fina med lite sol ,,,,,så OK ,lite gym för axlar och midjan, passade bra för Maki!
Slängga mig i väggen får inte äns Du Kära Frun!
kram

http://maki.bloggagratis.se

 
maki till ruth

maki till ruth

2 november 2009 22:26

Kära Ruth,,,vill man snurra så gäller det att ta många varma glunkar.......kvällen lång.
Ärligt talat ,det orkar man nog inte ,,,,,,just med DUNDERGLÖGGEN, faktum är!
Malmsjö visst sjöng, just den snurriga låten, eller hur.
Ha en bra vecka och
kram

http://maki.bloggagratis.se

 
Annika Christensen

Annika Christensen

2 november 2009 22:48

Hej Kära du!
Det var ju synd att det sket sig.. jag har haft besök ända från Dallas i sommar.
Tack för så snälla ord det värmer så........
Jag har faktiskt tänkt på dig men inte blivit färdig att titta in. Har liksom inte tid med bloggen men kan inte låta bli.
Nu får du rösta på mig och månadens blogg se i högersidan på bloggen.
Kul att du hörde av dig
Kram
Annika
Glömde säga det där är dunder glögg må jag säga

http://naturligatingblospot

 
maki till Annika

maki till Annika

2 november 2009 23:28

Kul att Du äns tänkt på mig, det tackar jag!
Bloggen ja-aa, det har man inte alltid tid med.
Du som har fullt upp med trädgården, tidningar och fotograferingar etc.etc behöver verkligen inte ursäkta för mig.
Jag tackar ödmjukast att Du såg mig!
Jag ska rösta på Dig, så klart!
God Natt och
KRAM!

http://maki.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maki - 17 januari 2021 12:55


Av maki - 24 oktober 2020 16:48


Skulle skrivit inlägg men har inte tillgång till laptopen! Ha en trevlig höst! ...

Av maki - 16 september 2020 15:41


  Gick tiden fort!     Nu ska jag laga mat OCH  TÄNKER SKRIVA I KVÄLL NÅGRA ORD TILL     ...

Av maki - 7 juli 2020 21:45

  Jo, vi är ute och cyklar! Förmiddag njöt vi av den härliga solen. Drack glas av Cava,,,,,,, Sen sadlade vi oss mot Billingsfors.   Den vackra cykelbanan bjöd oss doft av lind, smultron och rödklöver. Han cyklade före mig    ibland.   ...

Av maki - 6 juli 2020 10:45

  Vi fick ryck att klippa syrenhäck! Skönt att få såna ryck samtidigt, då blir det  gjort mycket snabbare!   Nästa år kan hända det inte kommer blommor, men viktigt att ha en tät häck!    Rolf trivs bäst att arbeta med häcksax,sekat...

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards