Fjällbruden Maki

Alla inlägg under februari 2008

Av maki - 29 februari 2008 10:15


Vill Du bli älskad, älska!

SKOTTDAGEN....har jag undrat varför heter det så? Skottarna som firar , eller skjuter man skott......jag får nog klicka på Vikipedia igen och vad hittar jag där om denna dagen på var fjärde år! Ett ögonblick.........

Hittade  även lite annat  : Aftonbladet talar om frierier under skottåret.



JORDSPRÅK idag: När du blivit utvald av en katt,har du nått så långt du kan komma                                             


                    

Josh Kapp skriver kattcitat och om katter!

Nu ska jag leta efter trevlig bild för dagens ära OCH kanske går det mot ljusare sidor.............................................


 


Av maki - 28 februari 2008 10:11


........ i Finland!

Just nu minns jag inte vad man hade för ceremonier.

           att läsa är en bok,,,,, härlig men tung , typiskt finsk kanske:        Men EPOS!                        Mor till Lemminkäinen, målad av  Akseli_Gallen-Kallela

I skolan fick vi läsa allvarligt: Vaka vanha väinämöinen. .Då satt man gränsle över bänken två och två mot varandra och höll  i händer och vaggade, och läste dikterna.

Då fick man den där härliga rytmen i dikten.

Kalevala första RUNO=  vers = poem.......etc.

Den tidens RAPP. Just precis.......att jag inte tänkt på det förut....

Kalevala har inspirerat våra srora musiker SIBELIUS !

Målare : Akseli Gallen- Kallela.

Även smycken: Kalevala-Koru . Tolkien  med sin Sagan om ringen!

Säkert många andra .................

Ha det gott!

Av maki - 27 februari 2008 16:49

 ........................med Chilli!½Min dotter skaffade en Portugisisk vattenhund, som jag fick äran att hämta från Falun, som valp. ½Han kissade på mig och ylade ca. halv timme. Sen sov han på knät tills vi kom till stugan i på S.Fjäll Vi rastade på våran stuga, så morfar fick se denna varelsen. Sen var vi ju hund "vakt" flera gånger innan Chilli hamnade högt uppe i Boden. Vad jag förstår om djurlivet ,,,,Chilli trivs bra där uppe....med helt underbara  Matte och Husse!



  

Av maki - 27 februari 2008 10:00


..............även drabba mig som inte är författare eller poet!

Som jag tidigare berättat så lyssnar jag på denna speciella kvinnans  (klicka på länken)   Sigge Starks roman : Bara en vanlig flicka. Det är kasset-talbok och batterierna tog slut igår. Hade nog hellre läst boken själv, för hon som läser är ingen höjdare precis,Tyvärr. Det får gå tills jag hittar böckerna.

   Att läsa om henne själv är ju som en roman.Otrolig kvinnoskildring om att bli accepterad som kvinnlig  författare. Vilket liv hon levde.

Alla djur intresserade ........kolla bara. Hon vad första kvinnliga travtränare + alla hennes hundar!!!!!

Jag måste bara hitta denna boken!

  Redigerar ytterligare om denna kvinnan ....hittade en till sida av henne!

kram



Av maki - 26 februari 2008 13:09


Ajatusten aamiainen, tiistai 26.2.2008
======================================


Aamun ajatus niinkuin M.L.King on sanonut:

Olipa elämäntehtäväsi mikä hyvänsä,

tee se hyvin.

Jos osaksesi tulee toimia kadunlakaisijana,

lakaise katuja kuin Michelangelo maalasi tauluja,
Shakespearre kirjoitti runoja, niin kuin Beethoven sävelsi musiikkia. 

YES!
ILOISTA NIMIPÄIVÄÄ=====TREVLIG NAMNSDAG:


Tänään=Idag: Torgny, Torkel  Nestori, Ingvar, Ingvald

HALIT .......................KRAM

Översättnig ka ni få....om intresse finns......vad M.L.King har sagt.

Av maki - 25 februari 2008 18:09


.......missar, brukar min Käraste spela in.

 Lördags  gick ju  Den bästa av mödrar.

Han tyckte det va så tråkigt att gråta ensam.....hmmm.

 

Finska krigsbarn och finska "hitlers-arme barn=tyskebarn" har nog inte haft så lätt. Inte  endast i Norge,Danmark.......även i Finland !

Jag är ju finsk-österrikare. Min far vad tvungen att hamna i hitlers arme och strida i Finland.

Släktingarna till mig säger att jag är så lik min far och han fick faktiskt se mig innan han lämnade Tampere.  Nu är han död sen några år tillbaks.

Min kära och Bästa moster har träffat min far, så jag har allt tjatat mycket på henne, för att reda på mera om min far.

Jag har ett kort på min far och mor.....

Ibland undrar jag, varför jag inte ville ta kontakt med honom. För det ville jag inte. FAST jag undrar ändå ibland: när han såg mig,,,,,,,hur tänkte han? Älskade han mamma? Det finns ju saker jag velat veta av honom, NU.

Jag vet ju lite som mamma berättat.Det här är  INTE JAG,men så likt den tidsperioden.......Så här såg man ut på den tiden som vuxen och min mor, när hon hälsade på mig hos min mormor! En tant från Helsinki.

Ha en bra natt!

kram





Av maki - 24 februari 2008 23:55


......inlägg skrivande idag!

Säger bara god natt och sov så gott! Kram.

Av maki - 23 februari 2008 09:30


......................GÖTEBORG,,,,,,,,,,   DET har väl ingen missat.

Skulle byta spårvagn till buss  på Gamlestadtorgrt,,,,hihiiiii. Vatten  överallt.

Det är bara titta på nyheterna;absolut inget överdrivet.

EN liten sjuvårdspersonal, som jag,  är ju tvungen åka kommunallt till jobbet . I vilket väder som helst. Fick hålla i stolparna, som inte var så nära varnadra precis.

Kan Ni tänka Er vilket jobb, NÄSTAN en extra natt! (Utan betalning))

Hoppas nu att alla andra  klarar sig, utan större problem.

 Sen kan man ha storm vid sauna=bastu!

Inge kul, det inte! OM det är för nära vatten!                  

FAST, inte för  en finne.......nära men ändå inte nära.....det NI!

Kram........................................nu ska jag sova gott!

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
<<<
Februari 2008 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards