Fjällbruden Maki

Alla inlägg under december 2010

Av maki - 31 december 2010 10:53

       


Hyvää Uutta Vuotta 2011




Jag önskar alla en riktigt

trevlig afton

och

 innehållsrik 

ÅR 2011. 

Må allt gott finnas i

kommande Årets meny.


Hyvää Uutta Vuotta 2011!


 

  

Av maki - 27 december 2010 22:13


  

Med stort iver packade vi upp den.........och vi fick skruva ihop sitsen , styret och medarna. Det var lite jux och lirkande, men här står skönheten.   Äntligen har jag fått en spark.

Det blev en julklapp till mig från R,Tack Kära Du!

Jag blev ju tvungen ta en tur med det samma.  Meningen skulle vara  att ta bild på jungfruturen, men fotografen hann inte med, hihiii!

Sparken flög på våran lilla backe.    Det blir stillsam posering på medarna ist.. Visst är det snyggt; två skönheter glider snart  iväg ;=))

   Förbi bastun, bilen    och  grillplatsen      och sedan till den perfekt plogade vägen.

Det har varit flera soliga dagar hos oss  på Fjäll.

Nu kommer sparken verkligen till stort glädje.

  

Hyacinterna öppnade sig och doftar ....hyacint.

Det kom en blomma på vintervilande pelargonia och hamnade i en jamare.

Även apelsinen blommar och doftar .

God natt och sov så gott.

  



  

Av maki - 26 december 2010 10:55

  

Det har aldrig hänt förut!

Jag har lagat "lanttulaatikko" sen 60-talet, med njutningsbar resultat.

Min recept sen 70-talet i vår familj.

Jultraditioner enl Vikipedia

Till festliga tillfällen  ska man göra flera lådor, typ "imelä" potatislåda, morotslåda , leverlåda och det berömda KÅLROTSLÅDA som även svenska kockar har fått pippi på:-)   

För att gå tillbaka på årets "lanttulaatikko". Den har vi slängt. Inte ens fåglarna kan få sådant låda av mig.

Tur att jag tog några citronsnaps för att överleva denna fullständiga fiaskot!

Vad har hänt?

Försökte analysera det hela  %=]} lungt och sansat.

Min kålrotslåda recept följdes 99 %  till att ist.för  torkad ingefära  hade jag färdigt malet och att ungsbakningen blev inte 3 timmar med skinkan utan 1 timme ensam.........

Sedan efter samtal med Kära Moster undrade  Hon om ev. kålrötterna har blivit frysta, pga den beska smaken? Kanske det.

Jag lär aldrig få veta resultatet av analysen. men en sak är klart: det blir en ny låda snarast möjligt!.

Julkort  från       

Här ska ni få läsa om en av mina favoriter:

Vad skulle hänt om tre vise män varit kvinnor:

¤ Dom skulle stannat och frågat efter vägen.

¤ Dom skulle kommit i tid.

¤ Dom skulle hjälpt vid födseln.

¤ Dom skulle städat stallet.

¤ Dom skulle tagit med nyttiga presenter.

¤ Dom skulle haft med sig KÅLROTSLÅDA.

En julkort till :  

 Jag tackar hjärteligt....alla telefonsamtal  med släkt från Finland!

och sms  och riktigt äkta julkort i våran postlåda.........



  





Av maki - 23 december 2010 11:45




  

att önska god jul ?

Det känns inte riktigt så för mig.

Fast det kommer små påminnelse.....


   Vi fick se en skymt av totala månförmörkelse..........

häromdagen................................

Sen följer jag julkalender (pga. finska anknytning så klart) OCH

för att få julstämmning i min hjärna.


  


Tittar ut mot grannen ,, OJ det hänger jultomte från år 1900-talet, hahaaaaa.

Det är sant, jag fick den av keramik Annika 1997.

   Och där kommer skogsmästaren med gran?

Vi skulle ju inte ha någon,,,,,,Vi glömde ju  foten i Götet.

Han vill ha julstämmning, kan det vara så?

   Förutom granris är dofterna som skapar den speciella julkänslan. Hyacinter fick jag två stycken, för doften, hoppas dom öppnar sig ordentligt.


Idag ska jag laga Jansson och kåltotslåda (bilden lånad) och skinkan griljeras när ugnen ändå är på. 

Sillen är klar och årets nysatsning blev egen senap;-) 

Ljuvliga aromer kommer  sprida sig i stugan, garanterad julstämning.

Nu först tar vi dagens promenad    på vägen.

Svänger  mot isen    på Laxsjön   (förstora med klick)

Efter en uppfriskande nostalgi tripp från sommaren, är vi snart i stugan   och där väntar oss varm glögg med pepparkakor.

  


Vår första jul som passionerade pensionärer i stugan. 

                                                  

        

  






Av maki - 16 december 2010 16:02

För mig!

Det enda julpynt hemma hos oss.

  

Jag köpte handduken från Klässbol

och broderade motiven 1995.

 Tusse katten finns  längst ned till höger....

efter L:et :-)

Brickan har jag fått av mina Kära Vinlingavänner.

VITA Gotlandskruset med te i

 har jag fått av min dotter

och

van Gogh

burken köpte jag från min cyckel tur i Holland.

Ha en go kväll!"

KRAM

Just nu lyssnar jag på

Black Sabbath,

för er  bjuder jag på  julsånger

med rullannde .........Tube!


GOD NATT!





Av maki - 9 december 2010 20:56

 Vad tycker Ni?

Tackar för Skosfrun med toppbilden!

Visst är det vintrigt fint!

Tog bilden idag i den fina solen

trots meteorologernas  utsaga.

Veckan går fort..............................................


.........Vi har gjort mycket sen sist ...Tar upp några  sysslor utöver dom vardagliga "måsten".

.JULKALENDER är MAKIS favorit TV-program........  Varför, kan någon undra.....

Bara att räkna till 20 för mig, är  vanligaste för att inte  smälla av....ibland längre.....eller inte....... det hjälper .

Kolla på det:-))


.  

Har bakat LUSSEbullar

med dyrbart krydda SAFFRAN ,bara EN påse   

Blir inte lika gott ,tycker jag. Det ska vara TVÅ påsar.

  

Vi har tagit promenad till Baldersnäs julmarknad. Träffade några trevliga bekanta hantverkare. Väldigt mysigt dag fick  jag och min Kära!

Förresten tar vi promenad varje dag.

Igår tog vi oss mot Smedserud och sen över isen tillbaka.

Jag är lite klanttig  när det gäller isen. Gubben får gå före, alltid......

  

Som Skogsfrun säger  SPARKEN är det bästa åken på DAL.

Jag har "beställt" en jag ska hämta nästa vecka.

 

I morgon åker vi till Götet. Vi ska vara "barnvakter" och hämta Olivia till Fjällviolen. HON vill det .  Sen är det ju  GLÖGGEN som ska buteljeras, så mina gröna ölflaskor följer med från Fjäll.

   Ny inlägg kommer nästa vecka, vi hörs. 

 

 

Har det gott...

  

kram

 Lyssnar på Malenas julskiva jag fick

som present av min Kära.

Här kommer hon!

INTE!

Tuben var för seg.......

 

 





Av maki - 6 december 2010 19:26

6/12

Finska självständighetsdagen!

Det får man inte glömma ,Kära folk!

Ringde till  Kära Moster. Hon hade fått ny TV, som tur är.

Nu kan Hon bänka sig inför firandet på "slottet" med Tarja Halonen :-)

vi hade finska flaggan på frukost bordet!


(billderna blir större med 1  klick )


   Besökte Skogsfrun några dagar när  RR låg på sjukhuset.                      


    Jag lagade lite mat medan Frun var i stallet och mockade. Det är alltid spännande hushålla i andras kök.  Tiden går fort medans man letar efter verktyg och mandel etc. Pizzan blev klar i alla fall. 

Katten  ville komma in, då står     Mirre på blomsterlådan utanför och gnisslar på fönstret.

Dagarna går fort med att göra saker man inte brukar. Nu har jag lärt mig måcka häst skit, dra ved i dammsugarlådan,     körde spark med hundar. Jösses så fort det gick, inte lätt att styra med en hund som drar som jetmotor.

KUL har jag haft, TACK, Frun!

  Min Kära Skottman väntade på mig hemma. Det är alltid skönt komma hem.

Fåglarna hade fått ny fröflaska och det funkade riktigt bra. 

    Nu försthar vi börjat med matningen,

men fåglarna kommer

GOD FORTSÄTTNING PÅ
VÄNTAN
AV JULEN

  


KRAM

Av maki - 5 december 2010 15:51

  

Moi!

Tyvärr är datan seg, som alltid på söndagar.

Tar evighet att ladda ner bilder, tar evighet att skriva text, rullar och hackar ....

.......................

Jag har varit hos Skogsfrun och ni kan länka till henne Här för att veta vad jag sysslat med.

Fortvarande avbrytningar med datan....jag blir galen.

Ha det så bra.

kram

    

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards