Fjällbruden Maki

Alla inlägg under maj 2008

Av maki - 29 maj 2008 10:17


.........vaknade kl. 14.00 Åt frukost.

Sen åkte jag till Stora staden. 

Träffade Barnbarnet och åt lunch med honom. Alltid trevligt, tycker jag. Han är ju min fiske kompis på landet. Vi tog även en sväng och ögon shoppade....

Följde honom sedan till centralstationenGöteborgs centralstation, gamla delen och promenerade till Linneplatsen  för nästa träff kl. 17.15

Det blev biografen Svea. Filmen FLYGA DRAKE, som finns även som pocket av Khaled Hosseini.

Mycket stark, känslomässig och för m a k i absolut lipig film.

Jag lipar ju både i glädje,vackert och sorg......

Sen har ju jag andra "kontakter "just med Afganistan pga.  Kärastens föreningsarbete. Bla.Fereshta      med sin Internationella Afganska kvinnocenter.

Kärasten jobbar ju för kvinnor i underläge och vill verkligen främja deras arbete i Göteborg.

Nästa bok av Khaled Hosseini handlar ju om kvinnor :Tusen strålande solar.

IDAG: Vi hade tänkt åka till landet, men smöret smälter i solskentet!

Kärasten fick "viktigt " invigning att vara delaktig i.

  Mitt jobb har akut-akut kris , lovade hoppa in i natt.

Han får hämta mig från jobbet i morgon 07.00

Sen blir det ytterligare solsken, på landet.....

Nu ska jag plantera resterande pelargonierna. Idag!

Den late eller den late ....det är frågan!

PS. Kl.  18.36 kom jag äntligen till bloggen....phuuh!

rättade alla mina skriv fel och annat tjafs......

Nu ska jg till jobbet.........extra, verkligen. Jag brukar aldrig , då menar jag aldrig, jobba extra. Arbetsgivaren  enl. min mening ska ha tillräckligt med personal för att täcka dagarna. Jag är ju så blåögd.....

KRAM och ha det gott........kollar bloggen på natten...om jag blir avlöst!








Av maki - 28 maj 2008 13:11



................................on se päivä,
jolloin laiskureilla on eniten tehtävää.

Norjalainen sananlasku.

                                                  

             ...........är dagen,

                                                  

             då latmasken har mest att göra!

                                                  

             Norsk ordspråk


Av maki - 27 maj 2008 08:58

                                                  
                                                  
                                 


"Längs floden Oka, där den faller in i Volga bor muroma, som är ett eget folk".

—     Nestorskrönikan, s. 22


muromerna – ett folk som talade  finsk-ugriskt språk – är spårlöst försvunna?

Nu kan man ju undra varför skriver m a k i plötsligt om folk som inte finns!

Det vet inte hon heller,,,ha-haa-haa!

God natt!



Av maki - 26 maj 2008 10:54


.......Nordiska Akvarellmuseet på Tjörn.

Den kulturella promenaden började   i Porhsdalen med frukost i glada vänninors lag,

TACK Margareta!                                        

                                     

Sedan styrde vi "kosan" mot "Skulptur i Pilane".

Vädret var strålande sol med svaga vindar, vilket gjorde vårt natur upplevelse till en fantastisk resa.


Vi åt lunch bland fåren vid gärdsgårn

  TACK till Inger, det smakade gudomligt !

Eftersom jag inte har varit på Nordiska Akvarellmuseet, fick  vännerna styra bilarna dit.

Tror nog inte att det blev fel!

Utställningen heter "Ljuset från Kalifornien"hundmassivet av roy De Forest Köpte ett kort  "Vilse i hundmassivet" av Roy De Forest. Tavlan var stor i verkligheten.

Man fick inte ha kamera inne i museet.:-(

Som vanlig blev det mycket prat, skratt, funderingar och "djupa" analyser runt tavlorna! Hah-haaa!

I lokalen fanns en ung och sympatisk "väktarinna" som gav oss egen guiding.

Hon hade nog "lärt" sig en hel del av turer med guider!

Hon upplevde nog , att det var trivsamt att prata med oss.

Orkar vi promenera ...mera?

Jajamensan, vi åkte till Sundsby , tog leden med alla dessa underbara vackra vyer och dofter. Stannade på Margaretha Hvitfeldtska gården.

På cykeln är skrivet följande:

JAG STANNAR FÖR ATT FIKA,,,KOMMER STARX

  真希 = m a k i  önskar en god natt


Av maki - 25 maj 2008 21:16


Mors dag!

Kan nog firas eller inte firas!

Kärasten sände sms och grattade på mors dag! Han var på landet, utan mig.

"Mor" Maki har haft en underbar helg och med sina absolut bästa vänner!

Promenaderna återkommer jag med...........alltså dom kulturella.

Försmak med "får i statyn" är verkligen kulturellt.




Av maki - 23 maj 2008 19:29


Jag är lite stressad!

Hinner nog inte skriva så värst mycket eller hälsa på någon.

Tänker ändå på alla mina bloggisar!


                                                  

                        

                                         


Olen vähän stressaantunut juuri nyt!

En ehdi kirjoittamaan sen enenpää tai myöskään tervehtimään.

Ajatukset kuitenkin kaikille!  Tusse , vår underbar ,goa , vakt-katt!     Tusse,meidän kissa, ihana vahti kissa!

Av maki - 22 maj 2008 03:53


....och fåglarna kvittrar här utanför. Kristall klara kvitter väcker bebisarna.

Det känns så hoppfullt inför sommaren.

Jag har rummen "ute", då går tiden fort. Det är avlösningar, städning på vissa ytor, nyopererade med extra titt, vips , är natten slut.

                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                                                  


                        

....ja linnut visertää tässä ulkopuolella. Herättävät vauvat kirkkaalla viserryksellä. Tuntuu kuitenkin niin toivorikkaalta, kesä kun on edessä.

Minulla on huoneet "ulkona", silloin menee aika nopeasti.

On siivousta, uusi-operoituja, extra valvontaa, päästän rastille, olen lisä apuna  ja vips on yö mennyt!

                                                  


            


Av maki - 21 maj 2008 11:10


Jag, MAKI, kommer för att, som barn kunde inte säga "jag" på finska.

Jag= minä. Inte så svårt nu, eller?

Maki vill ha kaka....maki vill inte, etc


Maki, som jag kallas av allra mina närmaste. Min släkt och mina kära idag.

Även i Afrika, Benin, där jag bodde hette jag Makiatou!
I min barndom  fanns bara  en (1) maki.  Det var en liten (svart) filur, som kallades för maki-apan=makier


Nu finns det ju    maki rullar ( recept,klicka på bilden)

Apor och sushi , finns det mera? Kollar i Google och ´Vikipedia

 Där.........


 Hittade jag en maki frog!!!!!    Ha-haa-haa! Kyss på grodan !

MAKI verkar vara namn på flera personer med japanska ursprung. Både som för   - och

efternamnJeff Maki, tack för bekantskapet!

Hittade även en restaurang MAKI  i........Richmond UK.


   GUTE MAKI ab; en takplåt &smide firma i Gotland.



  japansk robot!?


Tänk vad ett litet barns namn kan ge för kunskaper och tänk vad mycket en kommentar kan föranleda till.

Jag ska fråga  mormor om hon kan skriva mitt namn på japanska, skulle vara häftigt!

Tack för inspirationen till dagens inlägg, mormor!


PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards