Fjällbruden Maki

Alla inlägg under mars 2011

Av maki - 28 mars 2011 11:37

Igår överraskades vi  av snöoväder på  Fjällstjärns runda  

Så har det alltid varit, varje år! Mars lurar oss. 

I natt var det minus 4 * och svanarna betar på ängen.

När vi äter frukost flyger våra gamla bekanta och landar hos oss. Äntligen!

Hörde att det fanns redan över 4000 tranor på Hornborgarsjön. Det kanske blev för trångt för dom här två? Vi fick skåda dans   visserligen  från långt håll, men ändå:-))


Nu värmer solen sååå gott, R diskar jag skriver färdigt det här och sen ut i naturen.  

 Ta inte så allvarligt med färgerna här,bara en tillfällig balansrubbning hos mig.

Fast bakgrunden är underbar Tagetes hav  från Banglades. 


   

Av maki - 26 mars 2011 22:27

Tandläkartiderna har "tvingat" mig til Götet    Den femte  mars klippte jag håret och justerade järnridån:-)

   9/3 Nionde mars snöade 10 cm för nästa besök hos Tanderskan. Bilden taget på Fjällviolen/Gbg 

Senaste resan 24/3 varmt och blåsigt i  Götet.

Lite speciell känsla att åka spårvagn utan att behöva stressa till jobbet:-))

Nu ska jag hem......   mot Centralstation på väg till bussen.

På höger sidan på Drottingtorget ska det byggas hotell av en norgebagge, som heter duga~))

Borås musikskola  hälsade mig välkommen med härlig jazz på stationen......... höll på  att glömma tiden................... sprang till bussen på väg mot Dalsland.....

Jag tog bilder med mobilen  på vägen till Uddevalla   Bron..... 

                     Uddevalla vy

med Bohuslänsmuseum  absolut värdefullt att besöka.

 Kampenhof är busstation mitt i Uddevalla. Nära till allt......

Staden är härligt mysigt med havskänsla usw.

                                                  


                   

        Nu är jag hemma igen med hela jänget dom på soffan och R som är såååå flitig.

Heikun Keikun!


Av maki - 23 mars 2011 21:45

Bussen åker  klockan 6.39 från Dal,

Götet klockan 9.22

Tandläkare 12.00

Fjällviolen 14.00 om jag hinner till  13.46 bussen.

Sedan bestämmer jag mig åka hem antingen på kvällen eller

ta bussen på fredag förmiddag.


              Ananas är väldigt gott just nu och man får en stycke för en tia.


Ha det så bra !

Av maki - 22 mars 2011 19:29

(förstora bilder med klick)


Den värmande solen gav mig kick.  

Tänkte på en ny fräsch foto till Fjällbrudens logga, det  får bli nästa vecka-


Jag dammsög i stället.  Fast Skogsfrun sa att städsjukan är inte smittsamt:-) Något invärtes.  Även R  fick nog släng av städsjukan, han röjde och städade i förrådet och tvättade bilen och   använder flitigt sekatören    Fast äppleträdet är en krånglig kapitel. Det är familjeträd och med fyra olika sorter av äpplen. Älgen har beskurit många grenar och en höst bröts en gren pga. tyngden av många äpplen.

Sedan hjälptes vi åt att sätta fast dörren till altanen 

Fast det visade sig väldigt besvärligt att fixa karmarna.....Imorgon.

  Eftersom vi jobbat diverse göromål ,blir maten lättlagad, snabbt och gott:

Spaghetti Puttanesca

4-6 personer (hmmm)

3 vitlöksklyftor, finhackade

1 liten torkad chilifrukt, smulad eller en nypa kajennpeppar

3/4 dl olivolja

1,2 mogna tomater,skalade,urkröpta och hackade ELLER

3 burkar italienska krossade tomater

1 tsk torkad oregano

salt

1 1/4 dl gröna oliver,urkärnade och hackade

4 msk kapris

8-12 sardeller

4 msk finhackad slätbladigt persilja

500 g spaghetti

hetta upp oljan med vitlök och chili på en låg värme i en panna stor nog att rymma såsen och den kokta spaghettin.

Fräs vitlöken gyllen gul.

Öka värmen  och tillsätt tomater,oregano och nypa salt.

Koka 15-20 minuter eller tills såsen har tjocknat

Rör ner oliver,kapris, sardeller och persilja. Koka ytterligare  2 minuter.

Koka pastan al dente (tuggmotstånd).

Häll av vattnet och lägg pastan i den sjudande såsen.

Blanda ordentligt och servera. 

Smagligt måltid!

 


Ha det gott


Av maki - 16 mars 2011 18:37

(förstora bilderna med klick)


Vanligaste tecken är ju födelsedagarna i mars: Grattis till Lena! Grattis till Iris! 

Grattis Odd! Grattis till RR!     Födelsedagskort  och present      från min dotter.    Vi,

Linus och Kärasten firade mig med bakelse på en mysig café Baksidan.

Steneby-skolan hade öppet hus och Linus ville gå runt där ,eftersom han söker in på textil-design. Han var hos oss i 4 dagar..........   med sina arbetsprov,teckningar och hela konkaronkan bak i bilen.

Heidå mormor och morfar, tackar!  


   Andra förekommande vårfenomen är att plantera skott och sätta frön .  Kärasten får konstigt kliande på händerna? Abstinens? 


Idag bestämde jag mig ta kameran och leta mera  vårtecken.

Solen lyste och värmde  så skönt runt husknuten.

Genast när vi kom på vägen kom en kall vind mot oss och solen försvann;=(

Trots kylan fortsatte vi mot Baldersnäs. 

Pia på Fjäll har en brun Islandshäst   Nu hade familjen en  vit skönhet   Måste hälsa på dom så jag får veta vad dom heter..............

Vi fortsatte och vissa ställen var jätte halt, vägarna har varit usla hela vintern.

När vi kom till Baldersnäs hade snön smällt bort på fälten och den nya bonden sprutade riktigt härligt gödsel.   Vårtecken i allra högsta grad, eller hur? 

Det smälter även runt huset, sakta men säkert.

Ha en go kväll!



Av maki - 1 mars 2011 09:44

.......i väntan på våren,

jag

stannar

för en fika.

Kommer snart,

med

inspirationen ! 

Tack snälla Skogsfrun

för retuscherad text

som är läsbart.

  

Tack snälla Skogsfrun!

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards