Fjällbruden Maki

Alla inlägg under oktober 2010

Av maki - 31 oktober 2010 21:52

Bus eller godis?

Det är frågan, som Hamlet sa.

   Det blev varken eller. Häxorna fick med sig köpta havreflarn och Makis goda mandelskorpor och  11 :- / häxa

Häxorna gick hem nöjda och glada.

Hoppas jag iaf.

kram

maki  

Av maki - 29 oktober 2010 13:01

Har Ni sett den fina toppbilden jag fått av Skogsfrun.

Bilden är tagen från Fjällstjärnet hos mig.

Lyckan är att känna  Frun som fixar mina toppar ;-))

Naturen är ju något man ska vara väldigt rädd om.

Naturen ska man glädjas åt.

Naturen ger så mycket.


 

Nu har det blivit varmt igen.

Det blir någon sysselsättning utomhus innan mörket faller, redan vid 16-tiden.

Snart ska väl klockan dras tillbaka, på söndag har jag för mig.

Tills dess, sköt om Er och ha en skön helg.

Ute i naturen.

KRAM

  




Av maki - 23 oktober 2010 18:08


  

Hon är go, Hon Skogsfrun.........med ryssmössan och all generositet ...

Fjällbruden, hahaaa, invaderar Köpingen 

med berömda Frun!

Jag bleknar  i........Hennes närvaro.

Det är nog som hon beskriver om torg livet.

Även hos oss blir det bara normän som

invaderar bolaget.

Jag tackar för en trevlig samvaro

med Torps Folket

go mat , Plumpp och whisky

och härlig säng i lillstugan. 


Tack  och ha en go kväll


KRAM


Av maki - 19 oktober 2010 13:20

Pelargoner  och Stella kanoten ska ha vinter vila.

Maki ska fortsätta med STAVNING.

Här kommer kanoten.....................

                     här      ska randiga  pelargonerna vila.     Kameran  åxå  till vintervilan?????  Ingen  pentax precis,hahaaa!

Morgon promenaden var dimmigt.........R före mig.............

Jag stavar lungt efter som uppvärmning.......till Skotterud, till nästa bild........

   och den härliga viken    som sååå många har badat i. Skogsfrun med Ludde ,Olivia , Äxa och alla som bor på Fjäll.

Morgon promenaden  går mot Smedserud........ och vi svänger tillbaks  av mot .....

Gamla Dalslands stugan....    och möter en härlig gammal  ASK    med stam som får fantasin springa iväg............            Nyfiken på gården .....

                        får jag se ..   fladdermusbo,,,,,,liknande jag har hemma!

Även andra gamla byggnader...   med otroligt vacker patina och

  vedlider fyllt med björk ...........

Fönster och dörrar har alltid facinerat mig.........  

Nästa bild.....   är ett hus med spännande innehåll.....

Stort vit  öppen spis, långt hem snickrad  matbord med bänkar och en  ingröpt ek?fåtölj.

Vattenränna  av trä...................   Ingen plåt här .......

Sen kommer jag tillbaks på "Laxsjövägen" hem  till postlådan.......

Det blir 5 kilometer.............och lagom sträcka för motion. 


Den här turen kallar jag "Laxsjösvängen på 5 km".

Nu har jag "Baldersnäs trippen på 5 km" kvar  att dokumentera.

Hoppas bara........................ kameran pallar ........


  


  


  

Av maki - 15 oktober 2010 12:45

Några kända kvinnor pratade om sin uppväxt.

Vad som facinerade mig var,

att det var inte föräldrarna

dom  växte upp hos.

Nej!

Det var mormor, farmor, farfar, morfar.


Jag har alltid varit stolt över mina barn.

  


Min Dotter som är snart 42 år

och

Sonen som är 35 år gammal.


Barnbarnen är gudomliga, var och en på sitt sätt.

   Gus ,en liten apa, sa alltid "mummu".



Sen har vi Olivia och Linus.         och Lilla MY kommer här   Alla bilderna är tagna för några år sedan......OCH jag hoppas få tillåtelse att visa dom här hos mig........(Hör av er om inte OK)


Jag tänker inte gå in på detatljerna,

men  rent generel måste jag säga att

barnen 60-70- talister har skapat eget liv

på mycket positivt sätt.  

Sen har dom säkerligen "ångest" av ,

"gröna vågen",  "vilse i pannkaka" och Bamse skador.

Hoppas på ändå att mina barn har hittat sin väg,

hur lång och kurvig den månne vara.

OCH att vi som 40-talister har givit liten grund

för deras tankar och drömmar.   

Jag har först  nu börjat nafsa på med mitt liv,

det jag trivs med.

  

Jag fick lov att lägga ut första barnbarnets intervju.


Så min Sköna dotter, Du ska verkligen vara Jätte Stolt!


Intervju med Linus Brodén from John Lemon on Vimeo.


Vi åker till Götet i kväll,klippa håret och R ska titta på sista matchen med ÖIS.

Kommer Du Gus? Andra barnbarnet brukar man träffa på fotbollen.


                                              









Av maki - 12 oktober 2010 21:26



                                    (alla bilder är klickbara)



     Efter den glimmande bäcken fortsätter jag  vägen uppåt. Vänster sidan finns jätte stor, välskött hästhage, där är det tomt idag. Även liten inhägnad med häst "agillity" ;-}     Vägen går precis  framför  huset    Välskött runtom och pelargonier på fönster......... Vackra gärdsgårdar som gränsar tomten. 


Viker av bakom huset från vägen mot skogstig .

   Äpplen ......men inte ett äppleträd så långt ögat kan nå?.

Visserligen en gammal torp, som någon brukar hyra.........men inga frukt träd,där inte!

Jag stavar vidare på stigen,nu har jag Tjärnet på vänster sida.

Man kan se hur solens strålar lyser 

och glittrar

mellan träden från  vattnet .   

   Sista bilden på vår strand.

Nu är det inte långt kvar.

Från skogstigen till gamla Åmåls vägen    Vägstycke har

vi  på Södra Fjäll. Jag ska ta bättre bild på den och berätta lite om historia stället.

Sen svänger jag av till höger mot Laxarby,andra huset ,det röda med nytt tak, där bor vi!

Hela promenaden är 6 kilometer. Stavar jag lungt tar det ca 1,5 timmar.


   Tog en liten gren från en 1,5 meter höga  buske i en av gårdar. "blomman" var utmärkande,  gläsa och  taniga grenar?

                                                  


  

  


God natt och sov så sött!

  

Av maki - 9 oktober 2010 18:00

Jag har tagit allvarligt samtal med mig själv.

Det ska bli lång promenad minst 4 x i veckan.

Eftersom jag älskar att gå runt Fjällstjärnet, vill jag dela med mig promenaden.

Jag tar stavarna med mig och idag även  kameran .

Efter ca 400 meter tog jag första bilden, för att visa S.Fjäll med Drömberget i bakgrund. Små vita "prickar" är vår bil:-)      Nästa bild på samma ställe är Fjällstjärnet som jag ska stava runt mot solen.     


Stavarna på  och  jag vandrar  vidare i  den underbara höstskogen................................  solen lysande mot ansiktet.

På vägen finns några  hus, det här är det tredje......

Man undrar ju..   knack-knack är någon hemma?

                                        Ser väldigt ödsligt ut,,,, jag råkar veta att det är ett tyskt par som  är här några veckor på sommaren.

   På tomten står en jordbruks verktyg som gått i pension

sen flera år tillbaka.

Nu kommer jag till lite större väg.   Här har man avverkat en hel del skog. Luktar tall...............mmmmmhhhhh.

Uppför och nerför, ganska snabbt tar jag mig till nästa punkt, då  ungefär halva sträckan är avklarat.     Hälsar på en gammal man, Jan, för att ta kort lite närmare Tjärnet. från motsatta hållet. 

Nästa gång ska jag ta bilder från hans gård, jag fick lov....


Sista bilden blir när  jag kommer till en liten vägbro ; en härlig bäck , som glimmar och porlar i solen....... mossbelagt mjuka stenar och stockar gränsas av  vattnet som rinner till Fjällstjärn.


Stavar hem ,den andra halvan, kameran oladdad (batterierna tog slut) men nöjd och glad över denna underbara natur jag kan vandra i.

                                                  


          


PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards