Fjällbruden Maki

Alla inlägg under oktober 2008

Av maki - 31 oktober 2008 10:14


 ......har följande text för  sista dagen i oktober:


                             Vi inser aldrig vattnets värde

                förran brunnen är torr.

             
                                                  

                    

Tack för denna månaden och välkommen den nya!

Av maki - 30 oktober 2008 09:31


Äntligen får jag se Mamma Mu och Kråkan.

Hämtar Olivia från Fritids före maten. Hon valde att gå med mig på Bio ist. för teater med Fritids

         Niger och tackar  ödmjukast!


Kommentar till dagens händelse kl.18.00

Det kan bara bli toppen kul med barnbarnet.

Hon hade ätit fisk o. potatis. (spårvagnen strulade) Jag va ju stressad och besviken att inte få äta med henne: Farmor, det är lungt, bara bra att jag har ätit nyttig mat, då orkar jag  mera!

Filmen absolut sevärd. Barn från 3 år upp till medel  år,

skrattade och vad lessna och levde med Kråkan och Mamma MU.

Sista scenen vad bedårande: Dessa figurer dansade isdans på sjön dom brukade fiska i!

Efter bion gick vi på ögonshoppa . "För det är så bra och billigt, tyckte Olivia!

Jag köpte på Glitters en klittrande fjärilklämma till håret, som Olivia  tittade på så länge.

PÅ Nya Åhlens  hade  julsakerna kommit fram .....oj-oj.

En sak fastnade både hon och jag, skakiskulor , ni vet? Det fanns såna med melodi.......vi sjöng båda två : I wish you merry christmas......etc.

Alldeles för tidigt,,,,,,,men va då.



Av maki - 29 oktober 2008 11:52


Ibland blir det total stopp!

Började leta efter en dikt på finska, som jag tänkte skriva på svenska i dagens inlägg.

Jag bläddrade tillbaks bland mina inlägg från början och återfann händelse som verkligen har varit betydelsefulla.

Det är ju jätte roligt att se, vad man har gjort och FAKTISKT hunnit med .

Sen skriver jag ju inte alla biobesök , träff med barnbarnen, eller andra vardags händelse, borde kanske,  för min egen skull.


Händelse som drabbat Göteborg för tio år sedan: Backabranden .

Även Kärasten blev inblandad med "sina ungdomar" på detta hemska.

Jag minns att han fick jobba extra för att trösta och vara medmänniska för dessa undomar, som överlevde.


Jag hittade  Gothes tankar:


Minst en gång om dagen

bör vi höra en liten sång,

läsa en bra dikt,

se en vacker bild,

och-om möjligt-

säga några förnuftiga ord.


KRAMA NÅGON!       varje dag!

Heikun Keikun!

PS. Fick precis samtal kl. 14.12 från  Kärasten, han kommer inte hem till middag.

Han ska vara med minnestund på Backaplan i kväll!




Av maki - 28 oktober 2008 21:32


Bjud glöggen med pepparkakor och grönmögelost i tub.

Eller dadlar och annat gott, finns säkert  recept på Arla.

RUTH, undrade om det går att spara.

Absolut,  glögg. Jag får ungefär 10 halv liters flaskor av satsen.

Glöggen är starkglögg och av ngn konstig anledning blir den ännu haltigare nästa år. 15-25 % alkohol.

Jag brukar spara en flaska varje år, blir bara bättre och starkare  vid lagring.

Annika, tack för bok tipset.

Är Du van vid att ha glögg i Ditt hem , tycker jag absolut,  att prova på det här.

Skogsfru självklart!  Du ska ha glögg . Du behöver alltid ngt varmt och stärkande efter kvälls promenader i vinter tider på Dal!



Av maki - 28 oktober 2008 09:45

................................DET ÄR DAGS SÄTTA................


Två Dagars dunderglögg   

På allmän begäran publicerar vi,  GP och MAKI , om Två Dagars fantastiska glöggrecept här .

Några flaskor och lite till...........


5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1-2 paket russin (2 pkt-500g)
2,5 kilo socker


Blanda allt i en tioliters hink, täck med plastfolie som du gör små hål i - och låt brygden stå  lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex.


Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. Värm och njut

Av maki - 27 oktober 2008 08:15


....Nu lägger jag mig.

Hälsar på,   i mera vaket tillstånd!

Lite nostalgi....................klicka på pilen.

Förresten brukar Ni sopsortera?

Vi ses i morgon....................... God natt!




Av maki - 26 oktober 2008 11:54

......det regnar lika mycket på Dal, som här på Götet.

Hela långa natten; har det blåst och piskat mot fönstret.

Just det ,vintertiden har givit  liten extra timma, eftersom klockan vrids tillbaka en timme.                                            

                   

Skönt att det vad  härlig dag igår , då vi tog lång promenad i vår vackra skog.

Nu önskar jag alla en trevlig start på kommande vecka, trots vädret!

Hejkun Keikun.

Av maki - 25 oktober 2008 12:44




fyller min Dotter år!

 Hela 39..........Grattis till henne med rosor!

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards