Fjällbruden Maki

Alla inlägg under juli 2011

Av maki - 29 juli 2011 17:15

(förstora bilderna med klick)


FÖR  MIG

är det  MÅNGA händelse FÅ  inlägg. 

När vi på Fjäll "jobbar" eller

njuter av värmen, får jag ordtorka eller heter det skrivtorka (?).

Dagarna har haft många händelse,

upplevelse som jag behöver smälta .

Andra skriver direkt, men det kan inte jag.

Sen  är det inte  längre aktuellt.

Fast det är ju ingen annan som vet när saker händer här,

men ändå.........NÅJAA.

Häromdagen fick vi besök av goa  vänner från Götet.

Mycket trevligt för Kärasten.


 

Så klart fick dom med sig Fjälls-kantareller

och

 

några burkar  hallon/rabarber marmelad 


och

faktiskt  färsk  bastukvast. OBS! bara kvasten. 


När det kommer så många varma dagar UTAN regn

känner jag (vi) för att

simma,paddla och fiska

OCH

plocka bär för vinter.

Under regnet för ngn dag sedan kokade jag

inga abbasill inläggningar utan

svart vinbärsgele för höstens söndagssteks  middagar:=D


 

Nu går vi runt trädgården , VAR SÅ GOD

Blomsterbönan vid bastun har äntligen givit blommor

 

Dahlian från Värmland har  börjat blomma

 

Bland alla vårblommande marktäckare  tränger fram en polyantiaros


   

Blåbordet har serverat alla mina "ängslingar"

 

Dessa tar jag in  när det regnar för mycket och för länge

Pelargoner,myntor,basilika, chili och  alla bebisplantorna.

SIST men inte alls minst är

ARABIAN NIGHTS idag

 

Önskar ALLA en GOD SVENSK NATT!






Av maki - 24 juli 2011 12:03

HAHAAA!



(bilderna förstoras med klick)


Jag tog cykel till Baldersnäs.

Solen sken och varmt var det.

Kom lite väl tidigt 

men

gick runt på alla utställningar som  

Baldersnäs

hade att visa på denna dagen.

"Galleri Olika"

Hantverkshuset

Hemslöjden 

etc.

Hittade bra plats,

en brunnlock

att sitta på och lyssna.

Fina folket satt på bänkarna framför scenen

 

Elit publiken på backen och jag såg ända hem från min plats :-))

 

Första bandet var nog ingen höjdare enl. min smak.

Bra låtar men inte till det bandet, tyvärr.

Köpte en öl  och träffade några bekanta,

grannar på Fjäll!

Innan jag cyklade hem fick jag lyssna på ett hyfsat bra band, 

där  publiken tätnare nere vid scenen och många dansade till !

   

Cyklade hem i mörkret  genom stigen.


Sommarnätter  är härliga på Dal!




Av maki - 22 juli 2011 13:13


(förstora bilderna med klick)

Vi på Fjäll fick besök av våra underbara ungdomar,

barnbarnet Linus med sin tjej Julia !   Redan tidigt på morgonen cyklade paret till Hansebotjärnet för att  fiska!

Inget napp tyvärr.   Mormor lagade god mat  som tröst. :-D

På  kvällningen gick vi fiska igen och fick en mört och fyra abborrar, med mask ! Alltså Julia och mormor fick dom, hahaaaa!


Nästa dag blev kanottur på Laxsjön   inget napp med härlig dag med dopp.

Kärasten jobbade med altanen   när ungarna var borta

 och jag gödslade med nässelvatten  plommontomater

Physalis     som börjar arta sig till en frukt   OCH dahlian,"Arabian nights" från Sara.  

Hon hade  förresten namnsdag på "käringveckan" och jag med ,hahaaa!


 Grattis till  Margareta Sara ,Madelene,Joanna, Kristina ,Kerstin !

  Så här trötta vad mina ungar efter fisketuren,,,,,visst är dom söta. Linus frågade mig :Hur kan  ni stiga upp så tidigt fast ni lägger er så sent.

Är vi passionerade pensionärer

och får får får?

 







 

     

Av maki - 17 juli 2011 17:16

(förstora bilderna med klick)   

     

Solen värmde så gott igår och

 efter jag matat Wincent bestämde jag mig att plocka  hallonen.

Visste att det skulle regna  idag.

Hallonskörden är extremt stor iår och stora. Kanske inte så söta men lite socker i botten , blir sylten så god ,mums.


  Skönt att få några lådor i frysen.

Jag hann faktiskt före dagens ösregn plocka ytterligare en sats.

Jag kokade några burkar  hallon-rabarbersylt  Burkarna ska få söta etiketter, efter dom har svalnat.

Kärasten håller på med altanen, slipar och målar. Han tycker nog att det är trist

med  varannandags väder, speciellt när det inte stämmer alls med fotbollen och travet.

Det skulle liksom varit varannandags väder tvärtom. ;-(


Men det är ju Svensk sommar!


 





 

Av maki - 14 juli 2011 10:20

(förstora bilderna med en klick)


Grannarna ville åka till Hallandskusten och frågade mig om jag kunde ta hand om katten och vattna växterna.

SÅ KLART!

Katten heter Winscet  

Vi hade hans mamma sliten och undernärd hemma oss men hon födde alla sina ungar hos grannen. En blev kvar av misstag  och så här såg han ut då  

Nu så ,,,,ska jag vattna alla deras växter. Tur är med regnet igår.... så jag slipper  ärterna,majsen och andra frilandsväxter ........

Växthuset      blommorna här  

blommorna där

   och lite överallt  och inomhus ska jag vattna så klart, om det behövs.

Grannen är duktig att odla, allt fröså dom själva......och det är fantastiskt frodigt överallt hemma hos dom.

Det är en nöje att vandra och vattna, fast det tar ju sin tid. 

Gott om tid har ju en passionerad pensionär,hahhaaahaaa! 


Önskar alla en ytterligare solig dag.

Kram 

  

Kommer hon hem idag?     


Av maki - 11 juli 2011 21:58

 (förstora bilderna med  klick) 


Joo ,men visst!


  Frun gav mig knölar Arabian nights ,som jag planterade i en kruka.          Även körsbären  blev planterad  precis utanför "datafönster".

Vi firar vår bröllopsdag direkt efter min äventyr i Mellerud.

   SÅ kärleksparet  åkte till Mössebergs kurort och

tag det lungt  med sol, bastade, simmade      och härliga promenader i det vackra  Mösseberg    

Vi hade sköna dagar.

Stora Torget  hade marknad och jag köpte några  (tre)doftpalargonier     

På vägen hem  fanns så otroligt många vindsnurror   SÅ många ,vi undrade ,,,,,VARFÖR är Dalslänningarna så negativa  på vindkrafetn?

Kan man undra, det får bli  en annan inlägg..............................

  Två dagar borta och Arabian night hade tagit fart....


Joo, men visst!

Kram

Av maki - 6 juli 2011 12:39

             I MELLERUD ,,,,,,,,,


Mitt i   Kanal Yran

mötte jag en ivrigt hoppande Ludde

och mindre hoppande Skosfru

med vackert och fräcsh nyklippt frisyr

     mycket snyggt

ovanligt yrande

kanske hårda bud

efter lördagens "Yra i Mellerud"?

Jag sov så gott hela natten efter blomplanteringar,

  och upp grävningar   och

tequila drinkarna och mysig  sällsakap.

Men det skulle jag inte tänkt.

För sen började det hända saker.

Först fick jag veta att Frun skulle jobba på Skötterud ,

 då var det bara att stanna kvar och ev. "jobba" med henne.

Sedan var ju vädret perfekt för en paddeltur på ÅN.

Maki ska prövas i "galoschen" och paddla ut till Vänern.

Den resan kan Ni klicka fram hos Skogsfrun.

Jag har ju paddlat några gånger i mitt liv,

men detta har nog varit en av dom tyngsta.

Efter 4 timmars paddling i det varma vädret

kom vi till Torpet,  drack massor med dricka ,

(inte tequila)   och

åt jordgubbar med A-fil, som  gjorde susen i min mage iaf.

Pröva hängmattan  så klart,

 

trots tidigare misslyckade försök att komma i och ut,

klarade jag mig ,,,puuuuh!

Sen skulle jag vara med  hämta  in hästarna,,,,,,,,,

Frun visade snällt hur man ska bära sig åt i hagen

med morotter och  grimma.......

gick väl bra så där.

Vilken pärs.

Myggbiten , armarna som värkte ,höften molande,

KNÄN värkande och ansiktet som kokt kräfta (röd :-D)

Skogsrun körde mig till stationen.

TACK söta Skogsfrun för en helt

UNDERBAR HELG!

PS.

Nog fick jag veta om bergreppet

"hårda bud i Mellerud"

  

Ny planterad dahlia

  

Mårbacka igen

och min vita , doftande ros blommar

 

Av maki - 2 juli 2011 10:03

Då kan man fråga sig,,,vad har Maki haft för dröm eller undran?

Joo, uttrycket  "HÅRDA BUD I MELLERUD".

Jag ska ta bussen nu 10.39 och befinner mig i Köpingen  11.25

Där möter jag Kära Skogsfru med gänget och blandar mig i Melleruds Kanalyra.

Vädret tar jag väl mig ( inte frivilligt) men det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder, eller vad brukar man säga.  

Förresten är det väldigt varmt, faktiskt riktigt  skönt!

Kärasten min blir ensam hemma, men det blir inga som helst problem; han lagar mat, städar, cyklar och slappar så bra , även utan mig.

Ha det gött!


PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards