Fjällbruden Maki

Alla inlägg under juni 2011

Av maki - 28 juni 2011 16:55

...

är jätte skönt....

om man nu inte vill vara uppkopplad  till datan!

Jag har nu i tre dagar försökt flytta 

våran mysiga  midsommarveckans

foton

fråm  kameran......

till albummet

och sen till bloggen, som jag brukar!

Inget har jag lyckats med.

Är det jag?

Är der kameran ?

Är der datan?

Är det nätverket?

Viss kan man bli irriterad.

Ha det gott i värmen........drick vatten...........

kram

 

Mina  sköna rabarber

skönheter!



Av maki - 23 juni 2011 09:48

Trevlig midsommar !

Sjung med Ida!

Texten följer med.

Kram

Av maki - 19 juni 2011 13:54


  i Marimekkos Unikko kuvert! Visst är det vackert.

Brevet kom från min Kära Kusin Esa (Bästa Mosters son). Han har bott i Kittilä sen han gifte sig på 70-talet.  Vi håller en stadig kontakt med glesa mellanrum via telefon ,sms:ar , mailar eller träffas i Tampere. Då och då ;-))

Sist pratade vi om finska språket. Jag har ju ingen att prata finska  med  och då hittar jag inte orden så där på direkten, när man ska tala i telefonen.  Visserligen varvar jag  mellan finsk och  svensk bok, men det är ju inte riktigt  det samma  som  att prata........    I det vackra kuvert fanns  Heli Laaksonens sista versbok på dialekt.  Helt underbart! 

Det tar lite tid att läsa men efter en stund upptäcker jag att det FAKTISKT flyter riktigt bra!

TACK Kära Esa,

för Din gåva

 och att Du tänker på mig alldeles vanlig vardag!


Kiitos Rakas Esa-serkkuni

että ajattelet minua ihan tavallisena arkipäivänä!


 



Av maki - 11 juni 2011 16:45

                                                  


                      (förstora bilderna med klick)

Äntligen!

Vi är fem tjejer som har jobbat med varandra sedan 80-talet på samma arbetsplats.   

Allt eftersom åren gått, har vi sökt nya utbildningar och nya arbetsplatser och hamnat på olika ställen i Sverige.

Trots detta har vi hållit kontakt med varandra. Följdt varandras relationer, föräldrar, män,barn ,syskonbarn ,barnbarn osv.

 VINDLINGAR, så heter vi sedan efter våran första gemensamma resa  till Maki på Fjäll för att plocka svamp och lingon     

Vi brukade träffas hos varandra minst en gång i månaden med olika aktiviteter.

  Hantverk till barnbarn......hos Kerstin

Ingers stuga   för att plocka björnbärbär.  

Måla, spa, sticka och  bara skratta och ha mysig  hos Margareta.

Plocka blommor vid långa promenader och bada  hos Maud 

Teater: Berättarladan    med Midsommarnattensdröm. 

akvarell, utställningar på Pilane     konserter i Göte.

Resor  till Prag med buss, till Tallin och  utflykter överallt   i djupa skogar och sovit    på annorlunda ställen under jorden.

Födlsedagsöverraskningar till öar och Hällekis  och andra trevliga aktiviteter.

 Nu bor  Inger i Götet, Margareta på Tjörn, Kerstin i Arvika , Maud i Oslo och Maki på Fjäll.

Vindlingarna fick inbjudan till Arvika.  Hurraa!

Äntligen ses vi igen med härliga minnen, god mat ,många skratt.

Vandring till Finnskogarna 7-torpsleden  med matsäck och guiding av vår duktiga Kerstin. Vandrade över riksgränsen   och kom till gammal rökstuga som Finnarna har haft i 1500-talet    Ritamäki heter stället.........

Jag blev ju tvungen att läsa historia från den tiden, vilket liv dom hade......

Om det fick vi aldrig läsa i skolan.......

   Sen får jag med mig dahlior  av Kerstin.


TUSEN TACK FÖR  ARVIKA BESÖKET !





Av maki - 7 juni 2011 16:47

I Finland har vi alltid kämpat hårt för att vinna över Sverige.

Men i VM -OS-EM och andra internationella sammanhang hejar man på

dom skandinaviska länderna.

Speciellt om Finland själv inte kommit med.

Ikväll blir det extra spännande att se fotbollsmatchen mellan SV-FI. Jag tror mig veta att FI har aldrig vunnit över SV i stora sammanhang,

Jag ska heja på FI och R hejar på SV, så enkelt är det.

Nu ska vi äta   egen komponerad köttfärspaj med tomat sallad. Detta ska vi njuta  på våran "baksida", alltid på sommaren när värmen är   stark.    På förmiddag solar man  näck;=¤

Värmen och detta regnet som har kommit har hjälpt till med växtligheten....

Första dagliljan visade sig idag   Potatisarna växte så det knakade   skönt att R hade kupat dom.   Klätterblommorna fick jag klart innan" öset" och åskan. (lite snätt, men charmigt:-))


Ha en skön kväll!






 

Av maki - 4 juni 2011 18:19


Min smärta såg ut så här   

när jag skulle ta en självutlösande bild på min matt tvätt!

  Undrar hur smärtsamt är vallmo knoppens  öppnande, för  just den här har hållit på sen 1 vecka.  Den första har kommit och gott.

5 andra  har öppnat sig.

Instämmer till   vad Karin Boye skrev:

Visst gör det ont när knopparna brister,

varför skulle dom annars tveka?


Värmen fortsätter likaså smärtan i knät.

Så vila i baden-baden är det mest aktuella för mig.

Ha en bra dag och trevlig nationaldag i morgon.



Av maki - 1 juni 2011 22:28


 Vi har alltid tvättat våra trasmattor  som man bör!

Med såpa och skurborste!

Idag har jag skurat  två stcyken med    med grym

"belöning".

Snubblade på och "bröt" knät väldigt  snätt, konstigt sätt......

Nu går jag med käpp och Saras band  över knät

och värktabletter som inte hjälper  njett.

Önskar alla en god natt

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards