Fjällbruden Maki

Alla inlägg under juni 2010

Av maki - 27 juni 2010 22:00

 OCH jag skrev inlägg.......

men blev avbruten

Och

glömde spara.

Vilket innebär att detta blir dagens  inlägg.

  


Dagen efter midsommaraftonen  för oss på Södra Fjäll!

KRAM

Av maki - 24 juni 2010 22:58

 Vi har jobbat mycket på gården.

Planterat nytt och skött om det gamla.

Finska midsommar rosorna blommar för fullt. (Alla bilder är klickbara)

Kolla vädret hos oss!

Bara fina varma dagar.

Nu ska vi bada

MORGON,MIDDAG,KVÄLL!

YES!

  

 Jag var ju så orolig att vintern tagit allt ifrån mig,,,,precis nu , när jag tänkt stanna här,,,,,,,,,,jag älskar överraskningar.

IRIS kom. Den blåa på två ställen.

(Lite suddig bild)       OCH,,,,den enda stängslen av gula med lila ränder, ack så skön.

   Sen har vi blockat rabarber    


för att koka dricka till varma dagar......R:s specialitet som jag har övat  mig på.

För att belasta honom, när han är i skogen och trimmar bort slyn.

Sen bjuder jag honom en fläskpannkaka när han har slitit färdig.   med egna rårörda lingon.... så .mumsigt!


Midsoomaren

ska vi fira på ÅRJÄNG

med  MIDSOMMARTRAV!



Nu så vill jag önska alla en

Härlig MIDSOMMAR!

med bleka damen bland lila stäpp salvia. !

  

kram



Av maki - 22 juni 2010 21:02

 Grattis till kronprinsessan och prins Daniel!

Jag är en finsk flicka.

Jag är väldigt demokratisk, tycker jag själv.

Mitt gamla land är Finland.Se hela bilden

Som  är republiansk land med en president

 Nuvarande Halonen, (deltog i kronprincessas bröllop).

 Där styrs alla beslut av riksdagen, som är valda av folket.



Demokrati är att Du får välja vilken president och riksdag landet får.

Jag är en finsk flicka.

Jag är väldigt demokratisk, tycker jag själv.

  

Mitt Nya land är Sverige.

Som har monarki med kung och drottning.

ÄRVS efter släktskapet och regler etc.

MEN det är RIKSDAGEN av 349 medlemmar  som är valda av folket



Se hela bildenOCH styr landets välbefinnande

OCH får besluta om monarkin tas bort

OCH om sjukvården, äldrevården, skolorna,barnomsorgen,energin, miljön, etc.


Demokrati Är att DU får välja partiet och då blir det typ Reindfelt

som statsminister med alliansen.

???????+++

Demokrati är något väldigt fint......trodde jag.

Som på jobbet

jag

som facklig representant

och

 högsta chefen säger:

du får säga

vad Du tycker.

Det är jag som bestämmer

Demokrati det!

     

SVERIGE och övriga Norden är dom mest demokratiska länder jag besökt .

I Afrika

där jag bott

några år

DÄR

i flesta länder är det millitärer

och annat konstigt folk

 som styr och ställer

dödar,misshandlar, våldtar gamla,kvinnor, män och barn. .

Tala om sen Afganistan, Irak, Ryssland nya stater etc.

Även i Europa gamla diktatorländer,,,oj-oj-oj.

Demokrati

kan dom inte äns stava till

Kungahuset kostar pengar. Skattepengar t.o.m

Vet ni 

Hur mycket kostar alla riksdags kvinnor-män?

Dom är ju rätt så många. Alla fallskärm och pensioner.

  

Pensionen som politikerna får är nog lite mera än jag får,hahaaa!

Vem betalar det, tro?

Inlägget kan bli hur lång som helst.

Heja Sverige med

Kung och Drottning!

PS.

sen hatar jag hysteriet

runt om

själva bröllopet.

Det är median ,usch och fy!

MEN det är ju

DEMOKRATI


KRAM


  



Av maki - 17 juni 2010 20:50

Vi tog av vår vinterpäls idag!

NAKEN!

Inte dåligt av sköna damer i mogen ålder, eller hur!

(Min privata naken badplats tar jag bild senare)


  

Efter en härlig vandring på Baljåsen

blev badet en belöning.

Vandringen finns hos Skogsfrun (klicka) 

detaljerad och fantasifullt.

beskrivet.

Tack för denna underbara dagen!

God natt

kram


Av maki - 15 juni 2010 16:43

Det är sant.

Tusentals hälsar på mig dagligen.

Så fort jag öppnar dörren finns dom där.

Fansen finns där ideligen och snokar.

Kollar parfymen jag har på mig.

Är maki naturlig

eller med djungeldoft?

Dom hurrar för att jag finns.

Dom njuter av att jag finns.

Dom smeker,nafsar och luktar min kropp,

dom njuter av att jag finns.

   

Jag får ingen ro

varken dag eller natt.

  

Myggor, knott

och fästningar

älskar mig

Jag måste  ta en Clarityn

en gång per dag

för att inte klia mig på natten.

  

Ridande flugor från SKOGSFRUN  kan jag godkänna, dom syns, bara att smälla .

Smack hit!

OCH

Smack dit!


Han och hon flugor!

Vet ni hur man könsbestämmer flugor?

Jo-oo hanar har ölburkar i handen, honor pratar i telefon, typiskt "kom då kehtcup" humor,,,,,,hahaaa:-%



SOMMAREN ÄR HÄRLIG TID!

KRAM


Av maki - 12 juni 2010 21:23

 Så sant ,så sant!

Förra veckan hade vi storfrämmat från Götet.

Min väninna från 1969 kom spontat hälsa på oss. Det gillar jag !

Hon hade med sig stor påse räkor, gott bröd och vin.

Skönt att vi kunde sitta på verandan och njuta av dessa läckerheter. Tack ,Iris!

(klicka för större bilder)

   Vi körde lite runt på Dal, så klart.

Dagen var nationaldag så det var mycket på gång.   

Skulle fika någonstans.................efter Högsbyns hällristningar.

   Det tog ju lite tid att njuta av det fina miljön och kaffetármen började tjuta.

Vi trodde att cafét var öppet, men där tog vi fel.     

Vi åkte till Baldersnäs; där hade MC-klubben inkvarterat samtliga bord + busslass med nordmän.

Vi hade ju inte så långt till Karlssons cafe med hembakt, sjöutsikt och underbar kväll. Tack Iris och Kärasten!



   Igår kväll grillade vi, efter flera timmars trädgårds sysslor.

Skönt att slippa laga mat, bara lätt potatissallad. Mysigt.

  

Sista bilden för dagen är Mårbacka pelargonia från Skogsfrun. Jag lovar av hela mitt hjärta sköta om den .

Sen köpte jag paprika på Köpingen förra gången.


                                             God natt och kram



Av maki - 10 juni 2010 09:48

När den första vallmon blommar, blir jag hjärtans glad.

Dessa fantastiska röda "papaver" har varit ett gissel i våran familj.

Varför? För att den trivs bäst i våran grusgång och det gillar inte Kärasten.

Jag har flera gånger grävt upp denna ståtliga växt och slängt i skogen av ren ilska.

Nästa år har kommit flera nya, på samma ställe, vid köks ingången bredvid trappan.

Jag kan medhålla ,att stället är lite dåligt valt, men NU får den stå där den står.  


Eftersom vädret tillåter, tänker jag vara ute idag (igen).

Trädgården blir aldrig färdig, har någon sagt. Stämmer till 100%

Ibland orkar inte ryggen, ibland är det vädret och ibland får jag ingen inspiration.

Men det är alltid lika skönt att vara i naturen.

  

kram

Av maki - 8 juni 2010 09:49


  


och önskar även


  

kramar


PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards