Fjällbruden Maki

Alla inlägg under februari 2012

Av maki - 29 februari 2012 15:58

(förstora bilderna med klick)

Det var dags igen att besöka mina goda vänner i Arvika!

Med tåget går det på  knappt  två timmar.

Tre härliga dagar med god mat, många goa skratt, promenader,

besök på Rackstadmuseet , fönstershoppa, cafe besök med härliga bakverk.


Äntligen lärde jag mig   sticka en raggsocka, tack Kerstin!

Jag fick sova med Elsa den yngsta    och Fritz den äldsta katten.


Tusen tack Värmlandstöserna 

för en underbar helg !




 

Av maki - 24 februari 2012 13:15

(förstora bilderna med klick)

 Kan det vara möjligt att sista snön föll i söndag och måndag? Vi fick tom. skotta :-D

Nätterna blev minus grader men dagarna sken solen och började avverka vinterspåren på Fjäll.

Snögumman tappade huvet och mössan kom på sned. 

Stigarna runt huset blev glashala, tala om sen stora vägen som inte fanns ngn ordning alls. R lyckades ramla där och slå sig rätt så rejält, stackarn.

Jag hade "Brodwayskorna" på   så denna gången klaradejag mig.    Min skidspår till skogen försvann snabbt   


 Första vårtecken är ju snödroppar , som jag inte har. Däremot gullviva brukar visa sig så fort en endaste stråle lyser på den.   

   Fåglarna är lika flitiga att besöka restaurang Kvitter som vanligt.

Första vårtecken hos oss är att vi äter dom sista chokladpuddingar. (Ursäkta att bilden ligger! )

Vi åker nämligen till Norska gränsen på sommaren och handlar några påsar från gränsaffären, som bör räcka över vinter. 

En balja smaskar vi i oss snabbt, mumsigt!    


Nu önskar jag alla en trevlig helg och ta nu vara på dessa soliga dagar som lovats.

Städa hinner man sen.....  

   

Av maki - 23 februari 2012 11:56

Idag kommer solen lysa med sin närvaro hela dagen.

Det tackar vi av hela hjärtat.


Jag har en Kär Vän som lyser min tillvaro

oftare än solen !

Med sina roliga och ärliga kommentarer och inlägg på bloggen

ger Hon mig kunskap, glädjeämnen och hoppfullhet.

Hon är en generös människa när jag besöker henne,

hittar på alltid nytt och  spännande  äventyr.

Idag gav Hon mig Hennes vita amaryllis att glädjas åt!

Tack underbara Skogsfru! 

   

Av maki - 21 februari 2012 01:45

(förstor bilderna med klick)

En tidig morgon....förra veckan , tittade jag ut från fönstret .

Hur är vädret idag?

SÅG

 en bil  liggandes i diket

 

Vems och varför?

Krockad med en häst!

Här kommer bilförflytt


 KRANBIL ska  hämta bilen från diket.....  Kranbilsmannen kollar bilen....

.....fästen HÄR.  och DÄR   ....efter flera gånger HIT  och DIT DRAS......   bilen  till slut på flaket   och kördes till ägaren?

Idag fick jag  veta  att HÄSTEN  med rätt så allvarliga skador..... klarade sig.........

Föraren i den röda bilen, hade absolut inga skador........ motorhuvet i bilen blev ngt skrynklig..........


TA DET LUNGT I TRAFIKEN!




Av maki - 18 februari 2012 18:45

(förstora bilderna med klick)



         

Lyxiga (alla) morgnar bör innefatta solhälsning,

en klassisk yoga övning sedan 5000 år.

Den ger endorfiner som räcker hela dagen.

Samtidigt blir det som en daglig hälsokontroll.

Man går igenom hela kroppen

och ANDAS

och HÄLSAR SOLEN.

Solen finns alltid,

ibland gömmer den sig, som lekfull den är.


  


 


 



Av maki - 16 februari 2012 12:45

Vi åkte till Långed för att titta på utställning Carolina Falkholt

(sätt på ljudet så kan Du se och höra en intevju)

 på Steneby konsthall i bibban.

Samtidigt inhandlade vi  var sin semla till kaffet.

För är det någonsin man blir kaffesugen ,

det är på en härlig  och solig promenad.

Vi åkte till Baldersnäs, gick på isen mestadeles.

Fikat tog vi på tillbaka vägen på en rastplats.   Solen sken på ansiktet och

semlorna  var ovanligt goda    Vi hade ingen lust att gå inomhus .

Städade bastun, hämtade ved och R slängde ut granen från altanen     och dammsög det få barren som fanns. Belysningen hamnade på "fisken".   


Snögumman lyste vägen till bastun (igen) .   


Vilken härlig dag vi fick!

 Idag faller snö och himlen är lika grå som den var klar igår! 








Av maki - 11 februari 2012 14:45

(förstora bilderna med klick)


Perfekt dag för provtur med skidorna.

Jag tog på mig hela skidmunderingen inkl. berömda skinnmössan:-)

Startade på spåret från förgår    och fortsatte mot skogen.

Ville inte visa mig på vägen (ännu) och bra vad det!

De e bara åka, så någon till mig eller har man en gång lärt åka skidor så sitter det i, precis som med cykel!

HAHAAA! 

Jag banade iväg mot skogen och höll på tappa balansen direkt.

Stavarna hjälpte till att jag kunde fortsätta .

Efter min lilla runda med 2 st. småbackar hamnade jag på rumpan 2 gånger.

Att hålla balansen när man inte kört på länge , är en aning  svettigt.

På kvällen behövdes basta      och    äta   spisekakor!

  

Efter bastandet tog jag bild på månen, vilken inspirerande spetssjal!

 

SISULLA pääsee ja hevosella ratsastaa,säger finska ordspråk= Med hästen rider man och med SISU kommer man fram .

Tränar balans med stavgång  och tar en tur på riktigt med skidorna   Fjällbruden på spåret!


 

Vi tog även promenad på isen!

Den höll!

Ha en skön vecka!




Av maki - 8 februari 2012 21:25

(förstora med klick)


Efter dagens  goda gärningar  fick jag låna gamla skidor   som jag provade med


 mina gamla Granigeskor    

Stavarna  får blir dom vanliga  ...............ska testa ..............vem vet?

  ....om det går.....

Första provåkning. hemma .....SER UT SÅ HÄR . 

I morgon ....skidar jag i väg igen, på riktigt.

GOD KVÄLL

OCH NATT!








PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards