Fjällbruden Maki

Alla inlägg under januari 2012

Av maki - 31 januari 2012 21:30

(förstora foton med klick)
 

Trots att julen är över och allt bortplockad, har vi granen kvar på altanen, ENDAST för det lilla ljuset skull...................  Fåglarna har fått hemsnickrad restaurang. 


På dagliga promenader kommer fram alltid något att förundras över.

   Innan snön kom såg vi myrstacken i vinter vila.

Bakom vårt hus finns ett berg som heter "drömmberget  Utsikten är vidunderligt vacker över Laxsjön och Baldersnäs lyser vit på nästa strand. 

Stigen från berget  mot huset , där rinner Fjällforsen , med extra fart när det regnar!   

Vi fick  lite  snö.   Tillräckligt för EN sparktur   och att göra en  ängel efter bastun!    


Allt smallt till mörkt och svart!  

Drygt en  vecka sedan kom snön  på nytt.     Vi har härlig vit landskap  på Fjäll. Fåglarna besöker restaurangen och äter godsaker. 

Snögumman lyser och myser i solen   Tomtarna följer med blicken på promenader

OCH  skymningen är ljus och behaglig, trots molnen och kylan.                                            


                                

                                                                                                      


                                 

TACK FÖR MIG !


  


Av maki - 30 januari 2012 18:24

(förstora bilderna med klick)
Finns det något annat som är så trevligt som att hälsa på en god Väninna.

Jag har en som bor en timme  med buss från mig.

Hon möter mig  vid pressbyrån.

Efter kramarna  går vi runt Köpingen och handlar.

Det blir garn på rea   kartong till en tulpanlampa      Knack-knack slända.  Sen måste vi ju gå till secondhand . ........

Frun hittade 2 st. koftor och smycken  och jag blev  bara tvungen

att köpa Charles Lindberg mössa  Bleka Damen fick låna den.


Det är alltid så trevligt att träffas. 

Frun hade bakat goa bullar och kakor. Maten lagade vi tillsammans ,smuttandes lite whisky som aperitif.


Sova fick jag inte i lillstugan, tyckte Frun.  Fick prova nya soffan och där sov jag som en prinsessa.


Undrar om Frun och RR hade abstinens ? Vi spelade INTE kort endaste gång, kom jag på sedan;-)


Jag missade bussen och Frun försökte hinna ikapp  till nästa och nästa och nästa hållplats, vilket misslyckades.

Vi fick snällt åka tillbaks och  vänta till nästa bussen.

Hemma började jag sticka  festboa av det dyra  garnet   


Tack för denna gången!



  

Av maki - 30 januari 2012 00:01


Snögumman  ville sååå gärna ställa upp som vikarie för Fjällan....

Fast Snögumman står ju där Hon står.

Det blir inte så mycket skrivet s.a.s

Kram  


Av maki - 23 januari 2012 20:45

(förstora filderna med klick)


Fredag kväll kom 15 cm snö.Vi bestämde  skotta  av redan på natten.

Det tog en timme i blåsten för oss två.

Mera snö föll hela natten så  direkt efter frukost på lördag

gick vi ut och skottade lika mycket, tungt var det pga.  kramsnö.

  Kramsnö fick  Fjällbruden i gång, här ska tillverkas  snögubbe.

Allteftersom blev jag så tagen av snöns beskaffenhet att det blev en Gumma !


     


Snögumman låter sig poseras vällvilligt   från sidan i skymningen.

   Med beslyning på natten visade Gumman vägen när vi tågade till bastun på kvällen  efter hårt arbete.


Idag lyste solen så härligt   fast det var minus 9 grader. 

Vi njöt både Gumman och jag!


  Även sparken kom fram ,den gled ganska så bra.

Fjällbruden är nog den enda personen (på Fjäll iaf.) som älskar och trivs  med "riktig" vinter.

 


  




 

Av maki - 18 januari 2012 19:48

(kuvat suurentuu klikkaamalla)


Moi pitkästä aikaan!

ja

Hyvää Uutta Vuotta !

Ihmeellistä aikaa tämän vuoden talvi.

Pimeätä, sadetta, lunta ja ennen kaikkea räntää

vuoron perään , joka toinen päivä, ei mitään pysyvää.

 

Minä kun olen saanut potkukelkan, yhden kerran olen mennyt sillä.

No mitäs siitä surra.

Onhan näistä pimeistä päivistä aina jotain hyötyä.

  Leipominen on ihanaa puuhaa kun on kylmää ulkona!

En tarvitse siivota liikoja, ei näy pölyt hämärässä.

Ja kaikkein parasta on että saa hyvällä omatunnolla lukea kirjoja sekä istua keinussa ja kutoa .

  Tämän mallin mukaan aloitin viime keväänä kutomaan tätä mallia .

Ensimmäistä kertaa käytin pyöröpuikkoja ja tämän näköiseksi tuli paita    Olen erittäin tyytyväinen tulokseen.


Nopeasti saa myös valmiiksi kutomalla puoli-lapasia, niitä on kiva antaa lahjaksi

Tässä kaksi paria 1/2 lapasta    Pari jätelangasta kudottua.    



 

Olemme myös saunoneet parikin kertaa viikossa.

Tottakai  pitää pyöriä lumessa

sekä

tehdä  lumienkeli!


HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2012

toivottaa Grodprinssi

   




 

Av maki - 7 januari 2012 16:00


Min mamma skulle fyllt 89 år idag.

Jag tänder ett ljus för Henne.

Vi hade tradition att äta kalkon hos henne , med alla barn och barnbarnen,

R:s föräldrar, så det blev rätt så många runt bordet. 

Mycket trevligt och gott.


Här lägger jag den enda bilden jag kunde ladda ner idag.

Julbelysning på Dal.

 




Av maki - 5 januari 2012 19:57

  KRAM

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards