Fjällbruden Maki

Direktlänk till inlägg 19 mars 2008

Tvätta fönster med Minna Canth och......

Av maki - 19 mars 2008 09:41

Mina hästar!!!!!! som sjunger . Klicka på länken och klicka på hästarna.....hihiii! Glömde säga : Sätt på ljuden.

Idag har vi flaggdag i Finland pga. Minna Canth och jag tror även för jämlighetsdagen.

Kan inte riktigt lämna fönsterputsning. 

Jag har ju turen att äga den fantastiska Husmoderns rådgivare, i vilket man har utförlig beskrivning  ang. fönster tvätt,innan mirakeldukens tid. Välj det som passar bäst.

Citerar:

Det vanligaste sättet att få klara rutor är att tvätta dem med svagt såpvatten med några droppas sprit eller ättika i. Man måste ha minst tre trasor, en att tvätta med och två att torka och polera efter med.

Här  nämnas några andra sätt och medel för fönsterputsning:
1. Att betjäna sig av sämskskinn
är mycket bra och lättvindigt. Man blöter ett sämskskinn i vatten (tillsatt , om man vill med litet denaturerad sprit), tvättar fönstren  därmed samt torkar och polerar efter med torrt skinn.

2. En blandning av såpvatten, slammad krita och några droppar sprit strykes över glaset, som får torka litet, varefter det putsas av med torra trasor.

3. En fuktad trasa gnides mot en s.k silvertvål, och härmed bestrykes glaset, som efter ett par minuter avputsas med torra trasor eller sämskskinn.

4. Man kan få rätt klara fönster genom att putsa dem med tidningspapper. Med hopskrynklat papper, doppat i vatten tvättas fönsterglaset, som därefter gnides torrt med flera omgångar nytt papper.

5. Mycket smutsiga fönster tvättas först med en trasa , doppad i utspädd saltsyra. Efter en stund sker tvättningen på något av ovannämnda sät.

Frusna fönster tinas upp med saltvatten.

 
 
Ingen bild

Cavvetjejerna

19 mars 2008 15:28

Vi är bra på att pussa på mattes fönster, hon brukar säga att vi ska lära oss putsa dom också. Så vi kanske får lära oss av tipsen. Kanske får fönsterputsning bli vår nya grej. Mmmmm... baka kan vi och vårdyrket är vi också lite slängda med så varför inte..
Voff, voff från Molly & Moa

 
maki

maki

19 mars 2008 16:29

Dessa små nosar mot fönster är ju samma effekt som min mirakelduk på landet, hihiii!
Jag överlåter nog tvättningen till Kärasten min.......han skrapar rent!
Kul att Ni hann hälsa på mig.

http://maki.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

19 mars 2008 17:59

Hur jag fick till tidigare inlägg, undrar du, ja det gör jag också, hehe. Minns att jag var in och kollade bakåt, letade efter ett gammalt inlägg... och vips, satt det där. Vet INTE hur jag gjorde, det var inte medvetet.

Ludde kan nog inte ha någon kofta;( han skulle bli vansinnig och göra allt för att slita den i trasor. Snart börjar det nog växa hår på lilla magen, men TACK för omtanken!

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
maki

maki

19 mars 2008 19:35

Nog förstår jag det....med koftor på magen till hundar ,,,hahaaa!
Men dom växer ju så fort och blir stora luffsar.
Har Du lyssnat på mina hästar förresten.....?
nu springer jag till jobbet
kram

http://maki.bloggagratis.se

 
PåskTrisse

PåskTrisse

20 mars 2008 09:50

Den med hästarna måste jag visa för min son när han kommer hem!!!!
Så himla kul!
Vill önska dej en Gó Påskhelg!
m v h

http://trissemojs.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maki - 17 januari 2021 12:55


Av maki - 24 oktober 2020 16:48


Skulle skrivit inlägg men har inte tillgång till laptopen! Ha en trevlig höst! ...

Av maki - 16 september 2020 15:41


  Gick tiden fort!     Nu ska jag laga mat OCH  TÄNKER SKRIVA I KVÄLL NÅGRA ORD TILL     ...

Av maki - 7 juli 2020 21:45

  Jo, vi är ute och cyklar! Förmiddag njöt vi av den härliga solen. Drack glas av Cava,,,,,,, Sen sadlade vi oss mot Billingsfors.   Den vackra cykelbanan bjöd oss doft av lind, smultron och rödklöver. Han cyklade före mig    ibland.   ...

Av maki - 6 juli 2020 10:45

  Vi fick ryck att klippa syrenhäck! Skönt att få såna ryck samtidigt, då blir det  gjort mycket snabbare!   Nästa år kan hända det inte kommer blommor, men viktigt att ha en tät häck!    Rolf trivs bäst att arbeta med häcksax,sekat...

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards