Fjällbruden Maki

Direktlänk till inlägg 17 april 2008

Nässelsoppa hägrar!

Av maki - 17 april 2008 11:03


Nässlan bränner vän som ovän!

-----Islänsk ordspråk.------

    .........Ikväll ska Kärasten och jag åka till landet.

Det var ju påskas sen sist. Med 50 cm. snö och kallt.

Det har ju lovats fint väder.

Förra året missade jag att laga NÄSSELSOPPA, men inte i år!!!!                                                                       

                             Imorgon ska jag plockaBrännässla (Urtica dioica) nässlor några liter, för soppa och torka lite,,,,,ev. testa lägga lite ifrysen!

Vår sysslor, som att rengöra + olja altanen, både fram och bak. Tvätta  ev.fönster Sen blir det ju många fika på framsidan. Med årets första rabarberpaj!

                                                Rabarber kan man göra mycket av under  hela sommaren!

                                                  

 

DET är  den bästa tiden, NU, NU,NU!


 
 
rut

rut

17 april 2008 15:32

Berätta om du hittar någon nässla, det skulle rejält i solsidan då.
Här på framsidan har de inte kommit än bara som pyttesmå musöron, är inte bara björkarna som får så'na.
Men ett rejält vitamintillskott är de.
Önskar ett lyckat veckoslut även om du inte hittar alla primörerna.
Från ett soligt Stockholm.

http://www.rut.blogg.se

 
jaska

jaska

17 april 2008 17:01

hei,kyllä minä täällä olen känyt. Vähän olen laiska kommentoimaan. Nokkosia ei täällä vielä voit poimia. Sinivuokot juuri kukkivat ja perhoset ovat juuri heränneet.

http://jaahur.blogspot.com

 
Lucy Honeychurch

Lucy Honeychurch

17 april 2008 17:47

Hej!
Sen du var o hälsade på mig har jag faktiskt läst din blogg! Men jag är vanligtvis sparsam med kommentarer på hela Internet. Jag är rädd för troll!
Snart kommer ett nytt inlägg, jag har en ny arbetsplats och mycket att anpassa mig till, så tiden rinner iväg för mig.

Hälsningar från LH

http://honeychurch.blogspot.com

 
Sigge

Sigge

17 april 2008 18:12

Kattvalparna ska flytta till nya hem när de blir tillräckligt stora säjer matte. Stenmurklor finns det massor av i skogen nu.
Det är ju matte som lärt mej att spåra murklor.

http://svamphunden.bloggagratis.se

 
maki  till Sigges matte

maki till Sigges matte

17 april 2008 18:24

hej!
Glad att Ni hälsar på !
jag är ju finsk och har undrat på så länge,,,,,,varför kallar Ni katt ungar för kattvalppar?...Rätta mig,snälla!
Det ska bli så pännande att hitta mina
murklor!
Tack för besöket hos mig och trevlig helg!
m a k i

http://maki.bloggagratis.se

 
maki  till LH

maki till LH

17 april 2008 18:39

Kul att Du läser min blogg!
Jag skriver inte så mycket intressant, lever vanligt liv.....Inget Firence, ingen gucci, ,gillar inte kaviar(äkta), champange har jag fått nog av!
Lever enkelt, trivsamt liv. Behövs liksom inte mera när man fått tillräckligt av det "goda".
Jag önskar ändå att Du hälsar på mig!
Jag har ju min "lilla" Kusin som bor vid COMO-sjön och då är det roligt att följa upp livet i Italien med finska"""""""
moi och ciao och hej.
Var bor Du idag?
ciao m a k i

http://maki.bloggagratis.se

 
maki till jaska

maki till jaska

17 april 2008 18:45

Moi Jaska!
No, älä nyt ole liian laiska.
Ettkös Sinäkin tykkää että on kiva kun sivuasi kommentoidaan? Rehellisesti sanottu siis?
Nå, silloin kun on aikaa tietenkin!
Eikö vielä nokkosia luonasi. Sitten on jännä nähdä että miten mökilläni,,,,Dalslandissa?
Voi juku, kun niin kaipaan soppaani!
kerronpa sitten maanantaina!
Hyvät pyhät Sinulle toivoo ,,,,m a k i

http://maki.bloggagratis.se

 
Smeden Bengt

Smeden Bengt

17 april 2008 19:48

Jag har nu flera år i rad missat nässelsoppan. För att få den riktigt goda smaken ska nässlorna precis kommit upp. Ju större och äldre de blir ju sämre smak. Jag vill bara göra soppa på riktigt unga nässlor, därför har jag missat det.
Du skriver nu,nu i samband med rabarberna. Men det är väl inte möjligt att det blivit några ännu? Då tar vi väö och äter en god soppa innom kort! Kram på dig!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

18 april 2008 08:14

Jag har lagat och vi har ätit nässelsoppa i två dagar, starka grejer, magen fick sig en skjuts;)

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Hannelen paratiisi

Hannelen paratiisi

18 april 2008 11:54

nja, jag har försökt...

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Rita

Rita

18 april 2008 18:09

Kauniin vihreitä nuo nokkoset.

Meillä alkaa raparperia nousta puutarhassa, ja monenlaisia varhaisia kukkia, kuten skillaa, lumikelloa ja sinivuokkoa.

Mukavaa viikonloppua maalla, vaikka saatkin tämän toivotuksen vasta jälkikäteen.

http://ritamentor.blogspot.com

 
Doris

Doris

28 april 2008 23:14

Hejsan !
Tack för titten, så tråkigt att jag inte var "din" Doris.
Var i hela fridens namn har du hittat detta isländska ordspråk, mig veterligen växer det INTE nällor på Island ...?
Välkommen på besök igen ;0).
Kramar, Doris på Island

http://dorisadamsdottirkambi.spaces.live.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maki - 17 januari 2021 12:55


Av maki - 24 oktober 2020 16:48


Skulle skrivit inlägg men har inte tillgång till laptopen! Ha en trevlig höst! ...

Av maki - 16 september 2020 15:41


  Gick tiden fort!     Nu ska jag laga mat OCH  TÄNKER SKRIVA I KVÄLL NÅGRA ORD TILL     ...

Av maki - 7 juli 2020 21:45

  Jo, vi är ute och cyklar! Förmiddag njöt vi av den härliga solen. Drack glas av Cava,,,,,,, Sen sadlade vi oss mot Billingsfors.   Den vackra cykelbanan bjöd oss doft av lind, smultron och rödklöver. Han cyklade före mig    ibland.   ...

Av maki - 6 juli 2020 10:45

  Vi fick ryck att klippa syrenhäck! Skönt att få såna ryck samtidigt, då blir det  gjort mycket snabbare!   Nästa år kan hända det inte kommer blommor, men viktigt att ha en tät häck!    Rolf trivs bäst att arbeta med häcksax,sekat...

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards