Fjällbruden Maki

Direktlänk till inlägg 5 maj 2008

Då var det dax igen!

Av maki - 5 maj 2008 11:00


Menar all vår sommar-stuge aktiviteter!

Kärasten åkte några dagar före och varnade, stanna hemma , det bara regnar. Jag tyckte ändå ,att vi ,Sonen och Olivia,  viska tar  med solen från Götet!

Det blev några underbara dagar.

Fredag slappade vi, åt pizza på Mustafors, solnedgång på altan,  lite senare TV  och mycket prat och gamla minnen!

Lördag handlade vi lite mat för dagarna.  Fotboll, utevistelse, rensa lite i landet, spika, plocka många sniglar, etc.

Maten blev finska munkar,  korvgrillning, lättöl och äpplejuice. UTE, med riktigt ved, inget trams kricketter! Olivia somnade bums, efter Gummi-Tarzan!

Söndag tyckte sonen att han ska ta itu med fönsterna. Det fick han sååå gärna, visst var jag snäll, hihiii! Dom blev sååå rena!

Kärasten sågade björken till lagomma bitar, för Sauna. jag rullade och bar dom så länge till väg kanten.

Undertiden jag grävde i trädgårdslandet, började han såga dom  tjocka gran

längderna , efter 6 meter tog jag faktiskt bort sågen. Måste ju tänka på hans rygg och knä och armar!

Det är så roligt, tyckte han.  Visst är det, men ngn måtta ska det vara!

Även gräsklipparen fick vakna till!

Nu blir det några bilder,,,,,,,,,,Familjealbum,,,,det värsta jag vet, men beskriver väl det vi gör på landet.

1. Olivias vårbukett!

2. Fönsterputsning! Min Mors syssla före midsommaren.

3. Kärasten sågar av björken till huggning.

4. Skalar kardemumma till munkarna.

5. Olivia med björkstubbar.




 
 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

5 maj 2008 14:32

Underbar bukett! Finska munkar...kan vi få receptet please? Härliga dagar ni haft; arbete omväxlande med förströelse och vila. Ni har alltså en sauna? skogsfrun är så glömsk;(

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
maki till skogsfrun

maki till skogsfrun

5 maj 2008 15:59

Nej Kära Skogsfrun är inte glömsk, vi har sauna huset färdigt, men bastu med lavar etc. är inte byggt ännu!
Finska munkar,,,,jag har två recept som jag kan lämna snabbt:Skedmunkar: Gör en vanlig bulldeg,något lösare, mycket kardemumma 2
tsk. Värm 500 g kokosolja i gryta upp till 150-170 grader. testa en först;ta med sked och skjut i oljan med andra skeden. Det ska fräsa ordentligt men inte ryka!
dom vänder sig när sidan är klar. Ta upp ,låt rinna av. rulla i socker.
Man kan lägga i frysen och sockra först när Du tar fram. Praktiskt, eller hur!
Hoppas jag inte glömt ngt. Hör av Dig om Du undrar ngt.
kram

http://maki.bloggagratis.se

 
Sigge

Sigge

5 maj 2008 18:39

Nu har du fel!
Så här är det i skogen. Jag markerar en murkla och matte plockar, så markerar jag nästa och hon plockar. Alltså jag kollar efter fler medan hon tar en. Om vi hittar 100 murklor så har jag markerat minst 99 av dom. Smma sak med alla andra svampar jag ken.

http://svamphunden.bloggagratis.se

 
maki  till Sigges matte

maki till Sigges matte

5 maj 2008 19:32

Ok, då vet jag det, Då måste ju Sigge jobba verkligen hårt!
Undrar om jag kan vara med på tävlingen ännu.
Jag hade väl 989 sökningar,,,om jag minn rätt.
Jag får kolla en gång till och ta chansen att gissa.
Ha en bra natt

http://maki.bloggagratis.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

5 maj 2008 20:55

Tack, det låter jättegott!

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Annika

Annika

5 maj 2008 21:30

Det gick nog...
En fönsterputsare hade jag också behövt när är han ledig?
Hej igen
Annika

http://naturligating.blogspot.com

 
maki till Annika

maki till Annika

6 maj 2008 00:13

Det gick ju bra. När du skickar kommentaren, kommer en ruta fram med text: Din kommentar publiceras så snart den blivit godkänd, OK.
Fönsterputsare,,,inte dumt alls. Tyvärr hade han en tillfällig sinnes förvirring.
Men jag frågar.
Jag hör av mig när jag får boken.
hälsningar m a k i

http://maki.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

6 maj 2008 13:13

Så härligt livet är på landet, att man jobbar flera tillsammans gör allt så extra roligt som annars vore tråkigt. Härliga bilder och vackra blommor !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
maki till ruth

maki till ruth

6 maj 2008 14:32

Visst är det; Olivias kommentar: Det känns alltid på landet som om det vore sommar! Härligt.
Ha en bra dag och tack för visiten,,,tänker på Dig.
Få se inatt om jag kommer till datan.
hälsningar m a k i

http://maki.bloggagratis.se

 
Yvonne

Yvonne

6 maj 2008 14:59

Ni hade allt fina dagar där! Att få blommor överräckta från en liten barnhand är sååå himla gulligt!

http://trissemojs.bloggagratis.se

 
maki till Yvonne

maki till Yvonne

6 maj 2008 16:11

Underbara dagar,.
Pratade just med min Kära moster, och det är precis dom små blommorna som blir så hjärtans värmande.
Även Din hälsning värmer mig, tack.
m a k i

http://maki.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maki - 17 januari 2021 12:55


Av maki - 24 oktober 2020 16:48


Skulle skrivit inlägg men har inte tillgång till laptopen! Ha en trevlig höst! ...

Av maki - 16 september 2020 15:41


  Gick tiden fort!     Nu ska jag laga mat OCH  TÄNKER SKRIVA I KVÄLL NÅGRA ORD TILL     ...

Av maki - 7 juli 2020 21:45

  Jo, vi är ute och cyklar! Förmiddag njöt vi av den härliga solen. Drack glas av Cava,,,,,,, Sen sadlade vi oss mot Billingsfors.   Den vackra cykelbanan bjöd oss doft av lind, smultron och rödklöver. Han cyklade före mig    ibland.   ...

Av maki - 6 juli 2020 10:45

  Vi fick ryck att klippa syrenhäck! Skönt att få såna ryck samtidigt, då blir det  gjort mycket snabbare!   Nästa år kan hända det inte kommer blommor, men viktigt att ha en tät häck!    Rolf trivs bäst att arbeta med häcksax,sekat...

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards