Fjällbruden Maki

Direktlänk till inlägg 22 juni 2010

monarki, republik, demokrati ?

Av maki - 22 juni 2010 21:02

 Grattis till kronprinsessan och prins Daniel!

Jag är en finsk flicka.

Jag är väldigt demokratisk, tycker jag själv.

Mitt gamla land är Finland.Se hela bilden

Som  är republiansk land med en president

 Nuvarande Halonen, (deltog i kronprincessas bröllop).

 Där styrs alla beslut av riksdagen, som är valda av folket.



Demokrati är att Du får välja vilken president och riksdag landet får.

Jag är en finsk flicka.

Jag är väldigt demokratisk, tycker jag själv.

  

Mitt Nya land är Sverige.

Som har monarki med kung och drottning.

ÄRVS efter släktskapet och regler etc.

MEN det är RIKSDAGEN av 349 medlemmar  som är valda av folket



Se hela bildenOCH styr landets välbefinnande

OCH får besluta om monarkin tas bort

OCH om sjukvården, äldrevården, skolorna,barnomsorgen,energin, miljön, etc.


Demokrati Är att DU får välja partiet och då blir det typ Reindfelt

som statsminister med alliansen.

???????+++

Demokrati är något väldigt fint......trodde jag.

Som på jobbet

jag

som facklig representant

och

 högsta chefen säger:

du får säga

vad Du tycker.

Det är jag som bestämmer

Demokrati det!

     

SVERIGE och övriga Norden är dom mest demokratiska länder jag besökt .

I Afrika

där jag bott

några år

DÄR

i flesta länder är det millitärer

och annat konstigt folk

 som styr och ställer

dödar,misshandlar, våldtar gamla,kvinnor, män och barn. .

Tala om sen Afganistan, Irak, Ryssland nya stater etc.

Även i Europa gamla diktatorländer,,,oj-oj-oj.

Demokrati

kan dom inte äns stava till

Kungahuset kostar pengar. Skattepengar t.o.m

Vet ni 

Hur mycket kostar alla riksdags kvinnor-män?

Dom är ju rätt så många. Alla fallskärm och pensioner.

  

Pensionen som politikerna får är nog lite mera än jag får,hahaaa!

Vem betalar det, tro?

Inlägget kan bli hur lång som helst.

Heja Sverige med

Kung och Drottning!

PS.

sen hatar jag hysteriet

runt om

själva bröllopet.

Det är median ,usch och fy!

MEN det är ju

DEMOKRATI


KRAM


  



 
 
Gittan

Gittan

23 juni 2010 05:35

Passar på att läsa dina rader nu när jag sitter och väntar på att klockan ska gå så jag kan gå hem och sova Jag som inte trodde jag var ett dugg intresserad av detta bröllop fann mej själv sittandes vid TV.n hela dagen med ett fånigt flin på mina läppar

http://birjo.blogspot.com

 
maki till Gittan

maki till Gittan

23 juni 2010 12:28

Moi Gittan, har Du sovit gott, hoppas det.
Det är ju lite svårare att sova på sommaren ,minns jag.
Ska Du på semester snart?
Jaa-aa den kärleken, skönt för dom två.
Sen får framtiden visa hur länge som kronprinsessa och prins......men tillsammans är dom.
Ha en bra dag
kram

http://maki.bloggagratis.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

23 juni 2010 14:10

Hej vackra Finska flicka, min åsikt i frågan vet du ju redan så jag håller nu min lilla keft;-))

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

23 juni 2010 14:11

Hm, glömde! Rolig bild...Olivias verk?

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
maki till skogsfrun

maki till skogsfrun

23 juni 2010 19:52

Bilden hittade jag på nätet,, visst är den fin,,,,jag får testa på Olivia och be henne måla samma motiv...
Du får gärna keftas, bara roligt, jag är så dålig på själv att argumentera. kanske jag lär mig något :-} fast vi vet ju var vi har varandra.....
Vilka fina dagar det kommer bli,,,,,,och har varit.
Vi har tyvär inte padlat pga. blodig tumme, minsta stötar gör det ont ,stackars R och RR.
ha det
kram

http://maki.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Iris T

24 juni 2010 17:02

Hej!
Intressant inlägg. Lite plus och minus angående kungahuset kan jag skönja. Eller?
Mot mina tidigare intentioner tittade även jag - gamla vänstertant - på spektaklet.
Det var som att se en vacker, romantisk kostymfilm, fast det var "på riktigt" ;-/.
Resultatet av jippot för min del blev i alla fall att jag bestämde mig att på tisdag åka till Stockholm i några dagar. Hade glömt hur vackert där är.
Efter det kommer kattungen. Då får man vackert hålla sig hemma och skydda den från överfall av galen schäfer............
Ha en trevlig, mygg- knott- och fästingfri midsommar, du och familjen.
Kram

 
maki till Iris

maki till Iris

24 juni 2010 22:46

Men hallåå, även vänster "tanter" som jag gillar romantik.Vi är verkligen inga nuckor, eller?
Oavsett vem som"styr" landet tycker jag att man kan unna dessa två personer härlig framtid.
Kul att Du tyckte att det var "intressant".
Nå väl, jag är ju inte den bloggaren som debatterar och lämnar "åsikter" hit och dit....det är så många andra som sköter det så väl , ändå ;-]
Stockholm har jag aldrig varit förtjust i, endast mellan landning till Finland.
KATTEN ,ingen mamma ?
Vi ska ha det trevligt, R och jag,,,,tyvärr med samtliga "klifän" Har redan haft fästning;=(
Jag önskar även en trevlig resa till Stockholm och en riktig trvlig midsommar, KÄra Iris.
kram

http://maki.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maki - 17 januari 2021 12:55


Av maki - 24 oktober 2020 16:48


Skulle skrivit inlägg men har inte tillgång till laptopen! Ha en trevlig höst! ...

Av maki - 16 september 2020 15:41


  Gick tiden fort!     Nu ska jag laga mat OCH  TÄNKER SKRIVA I KVÄLL NÅGRA ORD TILL     ...

Av maki - 7 juli 2020 21:45

  Jo, vi är ute och cyklar! Förmiddag njöt vi av den härliga solen. Drack glas av Cava,,,,,,, Sen sadlade vi oss mot Billingsfors.   Den vackra cykelbanan bjöd oss doft av lind, smultron och rödklöver. Han cyklade före mig    ibland.   ...

Av maki - 6 juli 2020 10:45

  Vi fick ryck att klippa syrenhäck! Skönt att få såna ryck samtidigt, då blir det  gjort mycket snabbare!   Nästa år kan hända det inte kommer blommor, men viktigt att ha en tät häck!    Rolf trivs bäst att arbeta med häcksax,sekat...

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards