Fjällbruden Maki

Direktlänk till inlägg 22 mars 2011

Byte av toppbilden, inte aktuellt!

Av maki - 22 mars 2011 19:29

(förstora bilder med klick)


Den värmande solen gav mig kick.  

Tänkte på en ny fräsch foto till Fjällbrudens logga, det  får bli nästa vecka-


Jag dammsög i stället.  Fast Skogsfrun sa att städsjukan är inte smittsamt:-) Något invärtes.  Även R  fick nog släng av städsjukan, han röjde och städade i förrådet och tvättade bilen och   använder flitigt sekatören    Fast äppleträdet är en krånglig kapitel. Det är familjeträd och med fyra olika sorter av äpplen. Älgen har beskurit många grenar och en höst bröts en gren pga. tyngden av många äpplen.

Sedan hjälptes vi åt att sätta fast dörren till altanen 

Fast det visade sig väldigt besvärligt att fixa karmarna.....Imorgon.

  Eftersom vi jobbat diverse göromål ,blir maten lättlagad, snabbt och gott:

Spaghetti Puttanesca

4-6 personer (hmmm)

3 vitlöksklyftor, finhackade

1 liten torkad chilifrukt, smulad eller en nypa kajennpeppar

3/4 dl olivolja

1,2 mogna tomater,skalade,urkröpta och hackade ELLER

3 burkar italienska krossade tomater

1 tsk torkad oregano

salt

1 1/4 dl gröna oliver,urkärnade och hackade

4 msk kapris

8-12 sardeller

4 msk finhackad slätbladigt persilja

500 g spaghetti

hetta upp oljan med vitlök och chili på en låg värme i en panna stor nog att rymma såsen och den kokta spaghettin.

Fräs vitlöken gyllen gul.

Öka värmen  och tillsätt tomater,oregano och nypa salt.

Koka 15-20 minuter eller tills såsen har tjocknat

Rör ner oliver,kapris, sardeller och persilja. Koka ytterligare  2 minuter.

Koka pastan al dente (tuggmotstånd).

Häll av vattnet och lägg pastan i den sjudande såsen.

Blanda ordentligt och servera. 

Smagligt måltid!

 


Ha det gott


 
 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

23 mars 2011 13:41

Städsjukan följer nog i Vårens spår, ljuset avslöjar obarmhärtigt gamla försyndelser och det vi bordt men inte gjort;-)
Tack för receptet med sardeller i pasta, det är kopierat sparat.
Idag har vi käkat salladsplock från Hemköp,a`9 kr hg mycket gott att välja på minsann.
Kylan ska visst komma tillbaks men isen är borta så och broddarna på skorna, gôtt!
Trevlig onsdag!

http://barasaras.bloggplatsen.se

maki

23 mars 2011 14:16

Vårljuset är som röntgen:-)
Låt tomaterna putra länge, blir bättre då.
Salladsplock är gott, lte nötter och annat gott, mumsigababba.
Här blåser vi bort.......nästan.
Tack det samma och pthå torsdag:-))
kram

 
Ingen bild

Lena

23 mars 2011 15:39

Låter så gott vad hungrig jag blir, här ska serveras blomskålsgratäng med rökt bog och mycket vitlök, mums

maki

23 mars 2011 21:38

Tack för nästa måltids tipset!
Blomkålsgratäng är absoluta favoriter,smakligt måltid, må jag säga!
Ha det

 
Ingen bild

Lena

24 mars 2011 11:23

mums när vi pratar mat så tänker jag på våra kvällar med Grekisk sallad och ett glas vin på din balkong. Underbara minnen, måste vi göra om, men denna gången får det bli i trädgården, jag har i alla fall ingen balkong har du??

maki

26 mars 2011 10:27

Moi!
Du säger det, kul att förknippas med positiva minnen.
Så klart kan vi göra om, hos Dig?
Jag minns med Dig hur vi tränade flera veckor inför Ada-milen.Det var toppen, saknar faktiskt liksinnad tränis kompis som Dig.
Därför är det bästa att träna med sig själv.
Jag har en liten altan.
kram

 
Ingen bild

Lena

26 mars 2011 22:11

Ja tänk vad roligt med minnen, håller med dig bäst att träna själv .Thomas och jag tränar lite tillsammans på gym men springa vill jag göra själv. Bra med altan, vi får laga till en grekisk sallad när det blir lite varmare
Kram

maki

26 mars 2011 22:23

Som jag bor nu,,,,är jag ensam att träna s.a.s
Rolf och jag tar promenader tillsammans,men träna+springa får jag göra för mig själv....
Hänger gärna med till en grekisk afton,hos Dig eller varmt välkommen till våran "baltan" =balkong+altan
Saknar Dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maki - 17 januari 2021 12:55


Av maki - 24 oktober 2020 16:48


Skulle skrivit inlägg men har inte tillgång till laptopen! Ha en trevlig höst! ...

Av maki - 16 september 2020 15:41


  Gick tiden fort!     Nu ska jag laga mat OCH  TÄNKER SKRIVA I KVÄLL NÅGRA ORD TILL     ...

Av maki - 7 juli 2020 21:45

  Jo, vi är ute och cyklar! Förmiddag njöt vi av den härliga solen. Drack glas av Cava,,,,,,, Sen sadlade vi oss mot Billingsfors.   Den vackra cykelbanan bjöd oss doft av lind, smultron och rödklöver. Han cyklade före mig    ibland.   ...

Av maki - 6 juli 2020 10:45

  Vi fick ryck att klippa syrenhäck! Skönt att få såna ryck samtidigt, då blir det  gjort mycket snabbare!   Nästa år kan hända det inte kommer blommor, men viktigt att ha en tät häck!    Rolf trivs bäst att arbeta med häcksax,sekat...

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards