Fjällbruden Maki

Direktlänk till inlägg 21 mars 2012

Fårfestens efterfest!

Av maki - 21 mars 2012 21:30

(förstora bilderna med klick)

   


Man kan leva länge  och suga på karamelen  

när man varit med om  fårfesten.

Vi tog med oss hantverk att göra hemma 

Dottern testade melinoullshärva som hår  testade sig som något äldre   

Sen blev det snabbt till att sticka

och då måste man nysta  upp härvan 

 med hjälp av en tålig man 

Pappa har fått göra detta moment många gånger .  

Det bästa har varit allt mysigt vi gjort

med  hantverk vi tagit med oss

tovat små brosch med brodyr

och tovade peeling tvålar.

 FÅRFIOLEN som vi åt  och åt med   olika tillbehör som potatisgratäng, pot.sallad och endast som smörgås på svarta brödet.

Fiolen var dryg, värt varenda öre!

   

Efterfest med eftersmak!


 
 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

22 mars 2012 13:06

Hålla härva -ja alltid något man kan ha gubben till;-) Fina saker ni handlat och kommer att tillverka. Fårfiol... fint namn på en skank, usch då men är er väl unt;-)
Har rotat i rabatter idag och hört LÄRKAN!

Kram!

http://barasaras.bloggplatsen.se

maki

22 mars 2012 16:07

Kan inte vara sant, LÄRKAN?
Jag har sätt endast tranparet och 1 st. tofsvipa, är dom utrotade tro?
Måste säga att fårfesten har varit lyckad.
Försöker att köpa ull av dom som har får här i trakterna eller ev. från Töllås.
Den fiolen var välbehandlat, kollade jag upp innan jag köpte.
kram

 
Ingen bild

Iris

24 mars 2012 21:26

Fina bilder på fina får-grejer och fina er!
Nu fattas bara en fårhund, en sk BäCä...
(Sorry, kunde inte låta bli att 'tjata' om hund till er...)
Kram Iris

maki

28 mars 2012 09:29

Fårfesten gav eftersmak men ingen hund så länge.
Fårgrejer kan man nog skaffa här för eventuellt tovning, har jag hört.
Vilken fin dag vi hade igår. Vi var ute hela dagen (nästan).
Nu börjar den tiden ; pyssla i trädgården, cykelturer och sen dom härliga sommar aktiviteterna........
Kram till Dig, FINA Iris.

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

30 mars 2012 21:52

Hahaha! Du har ju tingat på Ludde bäcä om jag faller ifrån. Det kan ju bli när som hälst;-) Du glömmer väl inte GÖTEBORGARNA i morrn -Blommor 4 you.
Kramen.

http://barasaras.bloggplatsen.se

maki

30 mars 2012 23:16

Du ska inte alls falla ifrån oss,om inte trädet faller över Dig!
Jag har inte glömt G:rna. Hittade DU något att plantera? Kan vara roligt att ha ngt på trappan .....i en kruka.
Kram

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

31 mars 2012 16:04

Köpte penseér 6 st till blomlådorna varav halva ju nyttjas som katt-trapp och en kruka påskliljor 4 lökar dem man kan sätta ner i rabatten sedan de blommat klart. 30 kr -ångrar att jag inte köpte en till, snåljåp där. Nästa fredag har man chansen igen.
På trappen lever nog vem som helst farligt bland vedgubbar och Luddetudde-spring;-)
Ha en mysig kväll!

http://barasaras.bloggplatsen.se

maki

31 mars 2012 17:20

Jag såg allt Du hade shoppat. Du har tur som har dom där....som jag kommenterade hos Dig: han har inte lika mycket i B:fors, tyvärr.
Skriver snart inlägg.....om det bl.a
Mysig kväll, jo, jag tackar!
Det blir lax i ugnen idag,vatten att dricka:-D
Trevlig helg....
kram

 
Vännen Bengt

Vännen Bengt

31 mars 2012 17:11

Oj oj oj man känner sig ju rent fåraktig när man nu har börjat med bloggandet igen och tittar in hos dig. Men här en ullig kram från mig!

http://bengtalfred.bloggplatsen.se

maki

31 mars 2012 17:26

Oj,oj,oj, måste jag säga.......är Du hemma på riktigt nu,eller?
Tackar för en fåraktig och ullig kram!
Efter maten ska jag hälsa på Dig,OK?
ha en god kväll!
Kram

 
Ingen bild

Iris

31 mars 2012 22:36

Hej igen!
Tack för kommentar-svaret! Trots att du inte gillar FB tycker jag att du gm Rolfs FB ska gå in på min logg. Där finns två nya bilder på min fasanmissil Izzie.
Om du gillar henne kommer vi upp nån dag och hälsar på.;-))
Antar att ni hade gôrmycket att göra i Göteborg, så ni inte hann att höra av er. Är allting klart med röjning av lägenheten osv.? Det känns väl bra att nu vara dalslänning på riktigt, kan jag tro?!!
Stor kram

maki

1 april 2012 20:43

Katterna var fina åxå, fast jag mindes bara två. Izzie är ju av samma färgskala som katterna.
Ni är så välkomna, det vet Du väl.
Försöker vid nästa besök höra av mig iaf.
Det blir mycket, när man ska köra saker olika delar av Gbg.
Ingen av barnen har bil. Nu säljer vi på blocket ytterligare och på detta viset bli av med soffa ,glasservis, matbordet blev vi av med. Så det är inte klart helt förran i ca. mitten av april.
Att vara dalslänning känns bra.
Idag var det kallt-5 och ssnö+hagel, phrr.
kram

 
Ingen bild

Iris

7 april 2012 09:23

GLAD PÅSK till er, Maki & Rolf!
"Snön ligger vitt på taken, endast påskharen är vaken..."
Undrar vilka bilder du hittade på FB, Maki?
Vi HAR "bara" två katter (en röd-vit och en grå-vit) och Izzie är alldeles svart, fast bara i pälsen - inte i själen ;-)))
Ha d' gôtt!
kram

maki

7 april 2012 11:06

Hos ER med!. Visst är det knäpigt väder. Vi har inte ngn påskhare, bara rådjur, tranor,gäss och en mängd fåglar.....men vi är vakna;-))
Katterna, hittade jag i Din fotoalbum,bredvid Izzie en svart med rödbrunt på hjässan. Tyckte väl att det ngt som inte stämde med bilderna jag har hemma.....(du skickade).
Ska ta en titt igen.....
Glad Påsk till ER Iris och Gert!
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maki - 17 januari 2021 12:55


Av maki - 24 oktober 2020 16:48


Skulle skrivit inlägg men har inte tillgång till laptopen! Ha en trevlig höst! ...

Av maki - 16 september 2020 15:41


  Gick tiden fort!     Nu ska jag laga mat OCH  TÄNKER SKRIVA I KVÄLL NÅGRA ORD TILL     ...

Av maki - 7 juli 2020 21:45

  Jo, vi är ute och cyklar! Förmiddag njöt vi av den härliga solen. Drack glas av Cava,,,,,,, Sen sadlade vi oss mot Billingsfors.   Den vackra cykelbanan bjöd oss doft av lind, smultron och rödklöver. Han cyklade före mig    ibland.   ...

Av maki - 6 juli 2020 10:45

  Vi fick ryck att klippa syrenhäck! Skönt att få såna ryck samtidigt, då blir det  gjort mycket snabbare!   Nästa år kan hända det inte kommer blommor, men viktigt att ha en tät häck!    Rolf trivs bäst att arbeta med häcksax,sekat...

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards