Fjällbruden Maki

Direktlänk till inlägg 28 april 2008

Skillnad mellan Dal och Göteborg!

Av maki - 28 april 2008 14:27


Vi som bor på Götet och har stuga på Dal får uppleva våren TVÅ (2) gånger.

Det skiljer sig ungefär 2 veckor senare med vårens ankomst på Dal.

Inte så dumt alls.

Jag fick ju min nässelsoppa . Nässlorna va  ynkliga och få, men räckte gott och väl.

Nu åker Kärasten ensam till stugan på onsdag. Jag jobbar två nätter och tar tåget på fredag morgon.

Det ska bli spännande se, om jorden går att bruka. Fast jag har tänkt att inte odla så värst mycket.

Väl på landet kliar det förstås i trädgårds näsan och händerna. Kärasten hade t.o.m köpt sättpotatis.

Nu ska jag förbereda sima = mjöd till första maj! Ev. handla ingrediense till tippaleivät+ munkkar! Ni ska få mera förklaring, hur vi finländare firar VAPPU=första maj!

Så här långt har det nog inte kommit,,,,men vem vet.

 
 
Fanniilo

Fanniilo

28 april 2008 21:46

Heissan!
Tässä tarina toisenlaisesta 'Vappusimasta'

*****

Viinan varoituksia vuodelta 1644
(kirjoittaja tuntematon)

"Enämbi viina saattaa ihmisen tompelixi,
wiisaat willidse ja hullut teke vielä hullummax,
turmele taidon, sytyttä hecuman, saatta capinan ja
punaiset silmät: teke köyhäxi ja kiwuloisexi,
ilmoitta salaisuudet, kehoitta Jumalan wihan, ja saatta cadotuxen.

Sentähden ei yxikän pidä juoman enä cuin tarpeexi ja terweydexi.
Juoda myös ilo picarit, eli iloxi ystäwällises cocouxis ei ole kielty,
cosca ylönpaltisus estetyxi tule, ja taito, tieto, ja ymmärrys talles on,
ja wircans töihin sovelias.

Pitä siis waari ottaman, ettei yxikän määrä mital ja ylönpaltisudel
pacota ja yllytä toistans
(erinomaisesti Nuorucaisia ja waimo wäkeä, ja ei yhtäkän)
ylidze sen Jumalisen tahdon, woiman, terweyden ja cunniallisuuden. "

http://fanniilo2.blogspot.com

 
maki svarar till Fanniilo

maki svarar till Fanniilo

28 april 2008 23:12

Fanniilo skriver om spritens faror från 1644:
Usch, kylläpä tuntuu pahalta. Onneksi en elänyt siihen aikaan, vaikka kyllä paikkansa pitää texti.
Että kohtuullisuus on paras ja toisille ei ollenkaan.....hihiii
Kiitos ja hyvää yötä
m a k i

http://maki.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

28 april 2008 23:36

Tittar in en sväng innan jag stänger ner för natten. Försöker att lista ut vad din Finskaspråkiga vän har kommenterat, men det är värre en grekiska :-0 Nu är det vackert ute, plommonträdet blommar så vackert och häggen doftar så underbart !
Sätter in en länk till dig på min blogg, hoppas det är OK, annars så får du stoppa mig !
God natt !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
maki svara till Doris

maki svara till Doris

28 april 2008 23:41

Hej Doris, det är ju kul att jag träffade Dig.
Det var ju intressant, att det inte växer nässlor där. Jag har nämligen en bok som heter "jordbok" ordspråk för årets alla dagar. Får kolla upp detta.
Men trevligt att Du läst mina inlägg.
Jag länkar Dig, OK?
god natt
m a k i

http://maki.bloggagratis.se

 
maki

maki

28 april 2008 23:50

God natt Ruth!
Jag tror man hittar nog ngt liknande alkohol varning från den tiden på svenska åxå.
Annars får jag försöka översätta. Det är ju många x, c, w ,z för att vara finska.
sov så gott
En dag till utan sigg.....toppen!

http://maki.bloggagratis.se

 
Smeden Bengt

Smeden Bengt

29 april 2008 00:06

Undrar om jag hinner in och säga god natt innan du stänger. Jag gör ett försök. Dal var ligger det är det i där skogsfrun bor?
Det var ett bra sittat av Linee. Nu säger jag god natt och önskar dig god sömn! Kram!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
maki till Smeden

maki till Smeden

29 april 2008 09:10

Jag har sovit , tack Bengt!
Dal är precis där.......fast vi är inte direkt grannar.
Idag ska jag resa med dig!
Ha en bra dag.
m a k i

http://maki.bloggagratis.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

29 april 2008 21:31

Det ska bli intressant att fira Valborg på Finska;)

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Anja

Anja

30 april 2008 08:00

Vappu = Valborg!!?;))
Oj, oj! Det var VÄÄÄLDIGT LÄNGE SEDAN jag var vacker, söt eller snäll. Nu, när en e' så gammal att man inte måste behaga så många längre så kommer ens rätta, oslipade natur fram - och det mina damer och herrar är INGEN ROLIG HISTORIA!
Barnen,barnbarnet och blivande svärdottern,får resterna av min "snällhet" - den enda äkta,lilla biten, och leka vacker får jag göra när jag måste visa mig för folk.
Oj! Så bitter jag låter, men icke! Jag är nöjd och glad och inser bara livets realiteter.
Du maki, du är ett absolut "fynd" här i cybervärlden. Kul att få umgås med dig utan att först behöva göra sig vacker!;))
Björkarna har slagit ut och det gröna börjar trängas i perennarabatterna - underbara tider stundar och jag - jag tänker fånga dagen och leka älva i rabatterna!

HYVÄÄ VAPPUA! y.t Anja

http://anjashill.blogspot.com

 
maki anjalle

maki anjalle

30 april 2008 08:51

Det är ju det äkta jag menar, som lyser från Dig.
Jag tycker inte heller att man ska göra sig till, men man behöver inte heller vara otrevlig för det.
Ha en trevlig dag i rabatterna!
tjingeling och iloista vappua!
m a k i
Nu ska jag skriva dagens inlägg.

http://maki.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maki - 17 januari 2021 12:55


Av maki - 24 oktober 2020 16:48


Skulle skrivit inlägg men har inte tillgång till laptopen! Ha en trevlig höst! ...

Av maki - 16 september 2020 15:41


  Gick tiden fort!     Nu ska jag laga mat OCH  TÄNKER SKRIVA I KVÄLL NÅGRA ORD TILL     ...

Av maki - 7 juli 2020 21:45

  Jo, vi är ute och cyklar! Förmiddag njöt vi av den härliga solen. Drack glas av Cava,,,,,,, Sen sadlade vi oss mot Billingsfors.   Den vackra cykelbanan bjöd oss doft av lind, smultron och rödklöver. Han cyklade före mig    ibland.   ...

Av maki - 6 juli 2020 10:45

  Vi fick ryck att klippa syrenhäck! Skönt att få såna ryck samtidigt, då blir det  gjort mycket snabbare!   Nästa år kan hända det inte kommer blommor, men viktigt att ha en tät häck!    Rolf trivs bäst att arbeta med häcksax,sekat...

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Skapa flashcards