Fjällbruden Maki

Direktlänk till inlägg 11 december 2008

Nyheterna hopas med....

Av maki - 11 december 2008 10:14


......Arboga rättegång, kravallerna i Grekland, våldtäkter, anhörigvård och sååå mycket sorg överallt .

Därför ska jag  be-och motarbeta dessa hemska känslor idag och  baka Lussebullar.

Riktigt knåda och känna värmen och doften av degen!

 

Jag ska arbeta natten till Lucia och då brukar vi fira!

Barnen ska få lite strutar och klitter. Även vi själva är söta lucior……..

Pepparkakor, saffranslussebullar, kaffe och glögg.

Hoppas vi hinner sitta en liten stund tillsammans. Ibland får vi fika ihop i ett av övervakningsrum.

 

Så typiskt, vetemjölet var slut, måste kila ut i snöyran på Lidhel.

 

Jag tänker fresta Er med lånad bild........................

 Recept lussekatterFaktiskt, bullarna  brukar se ut så här även hos mig!

Var så god, ta för Er!


 
 
Ruth

Ruth

11 december 2008 12:15

Förmodligen åker vi lördag och blir borta någon vecka, men datorn är med för mail och en och annan uppdatering, surfar med ett segt modem där, så det är svårt att komma in på era bloggar, när det är en nymånad så går det bättre, inte så mycket att ladda upp på sidorna då. Känner doften av lussebullar hemma vid dig så jag skall inte störa längre.
Ha en fin bakdag !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Yvonne

Yvonne

11 december 2008 12:28

Ja o som inte detta elände vore nog kommer jag med min mobbade dotter....Artikeln ska du kunna läsa om du söker på www.arvikanyheter.se
Direkt sidan öppnas står det om mamman som håller sin dotter hemma p g a mobbning.
Kram till dig. Det snöar ymningt här och det är så vacket!!!

http://trissemojs

 
Tessan

Tessan

11 december 2008 16:58

Du må tro att jag blev bullsugen nu! Vad du e huslig och duktig:) Kjammiz

http://lantflickan.bloggagratis.se

 
maki till ruth

maki till ruth

11 december 2008 17:11

Kul att du berättade om att Du ska i väg.
Hade gärna bjudit på bullar till Dig,,,,men jag tror nog att Du har lika goda själv...
Har Du alltid haft tradition vara där uppe över julen?
Måste kännas annorlunda att inte ha det här "dagliga" kontakten med dina bloggisar.
Det blir lite av distans till det hela, vad vet jag.
Jag hoppas skriva en liten hälsning innan Du far i väg!
kram

http://maki.bloggagratis.se

 
Smeden

Smeden

11 december 2008 19:49

De ser verkligen goda ut dina Lucebullar. Saftiga och puffigaq, annars brukar de vara torra. Jag har inte fått något svar vad du arbetar som. Är vi månde kolleger? I så fall Lussar du väl i morgon innan du går hem! Kram!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

11 december 2008 21:09

Lussebullar tar tid att rulla, jag fuskade i år och gjorde vanliga snurror av saffranssmeten. De blev jättegoda ändå;) Nej då inte vill jag uppmuntra till fusk! ett tips bara. kanske finns de kvar nästa vecka i frysen annars får det bakas en sats till. Vem är det som äter upp bullarna i frysen!?

http://barasaras.bloggagratis.se

 
mormor Hannele

mormor Hannele

11 december 2008 21:19

man kan inte ta på sej hela världens sorger och bedrövelser..

http://hannelesjul.blogspot.com

 
maki till Yvonne

maki till Yvonne

11 december 2008 21:31

Tyvärr Kära vän,,,,klickade till arvikanyheter, men kunde inte hitta......
jag ska kolla med mina väninnor som bor i Arvika, känner nog säkert till Din historia.
Vilket som,,,,,,,,,,, är det jätte hemskt, när sådant händer med barnen, egna eller andras.
Viktigt är att DU finns för Din Dotter.....
kram

http://maki.bloggagratis.se

 
maki  till lantflickan

maki till lantflickan

11 december 2008 21:42

Bullar ja -a,huslig, int baka ja så oft....men saffran, ojne voine,,,,,de måst ja ha!
Trixie.....?????? Är Hon hos Dig?
kram

http://maki.bloggagratis.se

 
maki till Smeden

maki till Smeden

11 december 2008 21:50

Du ,Smeden, Kesela=kvarg i smeten gör bullarna saftiga och goda .Klicka på lussebullar, .....
Vi är nog kolleger på sätt och vis,
Lussa gör jag imorgon natt, hör Du!

Önskar Dig en god natt.....

http://maki.bloggagratis.se

 
maki till Hannele

maki till Hannele

11 december 2008 21:55

Grattis mormor!
Onneksi olkoon mummu, vai miten sanotaan.

http://maki.bloggagratis.se

 
maki till skogsfrun

maki till skogsfrun

11 december 2008 22:02

Mina ungar åt faktiskt bullar direkt från frysen iblan.
För mig är det bästa kännna värmen och doften med saffransbullar,,,,,,
kram

http://maki.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Iris T

11 december 2008 22:31

Mums, va' goa de ser ut, lussekatterna!
Dock inte lämpliga om man har snöat in på GI. Det gäller även glögg, tyvärr.
Får hålla mig till skinkan, sillen och osten samt ta en kall nubbe till - väntar dock till jul med detta!
Ha det så gott.
Stor kram från Iris

 
Ingen bild

Doris

12 december 2008 02:03

Oh, blir såå sugen, ingen här hemma vill lussekatterna så jag bakar ju inte för mig själv bara *suckar* ...
Och inte "lussast" det heller här ...
Sköt om dig !
Kramar, Doris

 
Ingabritt

Ingabritt

12 december 2008 11:41

Lycka till med baket, knåda för livet! Hoppas du får en riktigt ljus och trevlig lucianatt.

http://www.greklandnu.blogspot.com

 
maki

maki

12 december 2008 14:41

Kära Ingabritt......
Tänker faktiskt låna Din inlägg,,,ang. oroligheterna i Athen.....
Få se hur lungt det blir i natt,,,,hittintilss har det inte varit det, med våra sjuka barn.
Är det hopp om livet, vad tror Du?
kram

http://maki.bloggagratis.se

 
maki till Iris

maki till Iris

12 december 2008 18:29

IRIS, Du har väl inga problem med vikten. Köra med IG., nå-jaa, kan inget om det......
Skönt att IG tilllåter skinka och sill, sen tycker jag åxå,,,,att vänta med nubben ,sillen till aftonen den heliga.Absolut
Inga jädrans julbord för mig,,,,,,absolut inte!
Ha en god Lucia oavsett alla hinder Du har....gipsen och rösten , menar jag!
Kram

http://maki.bloggagratis.se

 
maki till ingabritt

maki till ingabritt

12 december 2008 19:26

kolla på världens största lussekatt......gör man lussekatter nån annanstans, är ju frågan i och för sig. Hahaaaa !
Ha en god kväll..
Nu springer jag till jobbet!

http://maki.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maki - 17 januari 2021 12:55


Av maki - 24 oktober 2020 16:48


Skulle skrivit inlägg men har inte tillgång till laptopen! Ha en trevlig höst! ...

Av maki - 16 september 2020 15:41


  Gick tiden fort!     Nu ska jag laga mat OCH  TÄNKER SKRIVA I KVÄLL NÅGRA ORD TILL     ...

Av maki - 7 juli 2020 21:45

  Jo, vi är ute och cyklar! Förmiddag njöt vi av den härliga solen. Drack glas av Cava,,,,,,, Sen sadlade vi oss mot Billingsfors.   Den vackra cykelbanan bjöd oss doft av lind, smultron och rödklöver. Han cyklade före mig    ibland.   ...

Av maki - 6 juli 2020 10:45

  Vi fick ryck att klippa syrenhäck! Skönt att få såna ryck samtidigt, då blir det  gjort mycket snabbare!   Nästa år kan hända det inte kommer blommor, men viktigt att ha en tät häck!    Rolf trivs bäst att arbeta med häcksax,sekat...

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards