Fjällbruden Maki

Direktlänk till inlägg 11 april 2012

Fjärsning, bergfinkar och annat gott och blandat

Av maki - 11 april 2012 10:19

(förstora bilderna med klick)

Fjälltjärnets promenad blev kylig men solig.

Den turen är så vacker . Hittar blå-och rosa sippor     .......vi möter hästar och  en älg  

På gården fortsätter fågelmatningen pga. frost nätterna.      

Hackspetten, finkarna och mesarna  besöker flitgt rest. Kvitter.

Sen har vi fått ny en fink , som vi tror heter BERGFINK, när den står bredvid bofinken märks tydligt skillnad.

Mycket pigg fågel, svårt hinna fota    vill gärna gömma sig under gungan.


Påsken flöt lungt  med  god mat och vin och bastu förståss.

Vi hade ju närmare 10 minus grader     Nå jaa , nu har regnet tagit över och det kan behövas.

Jag stickar flitigt när R löser korsord. Han lyckades få en strumpsticka i foten  aj-aj så det har värkt:-( missade ta foto när stickan var i..... mörkare yta under lilltån : syns det?

Högläge och bandage.......


Sen måste jag berätta om DOTTERN som har äntligen kommit iväg på Atlanten. Hon ska göra sin sista praktikplats på lastfartyg Figaro som blivande kapten.

Gissa vad vi följer hennes resa med spänning. Alla som är nya på fartygen blir döpta av kapten och nu heter hon Trachinus dracoe vilket betyder FJÄRSNING?! Vi följer henne på FB det ända sättet det går att meddela sig .

Här har hon skickat foto  till oss med tanke på Las Palmas. Tackar så mycket.

  

Önskar henne verkligen en spännande och lärorik resa OCH att inga pirater, stormar eller annat elände skadar henne på resan!

Lycka till! Fjärsning!

 

 Nu så väntar vi på att vädret tilllåter att plantera ut blommorna och grodan.


 
 
Vännen Bengt

Vännen Bengt

11 april 2012 21:58

Ser att du haft en fin påsk. mat,vin och bastu. Härlga naturupplevelser. Kram!

http://bengtalfred.bloggplatsen.se

maki

12 april 2012 16:05

Joo tack!
Det har vi haft. Hoppas det samma för Dig.
Dagarna bara flyger iväg och ibland glömmer jag bort bloggen.
Ha det skönt nu och håll tummarna för lite varmare tider.Kram

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

11 april 2012 22:24

Åkk åkk åkk såna konstiga älgar ni har på Fjäll!;-) Är det inavel eller utavel eller vad, hehe.
Bergfink, det var väl särskilt rolig, inte så ofta man ser.
Ja nu står växterna och hoppar av otålighet att få komma ut, mina pellar klarade de där 10 -minusgraderna men det var nog inte mer än -4-5 på verandan, och ingen blåst, det gör mycket.

Jasså, Stumpan på de sju haven har fått namn med gifttagg. Ja det kan nog behövas att ha skinn på näsan (och gifttagg) om man ska hantera alla ohängda karlslokar på skeppen, hehe.

Men strumpsticka i foten tar ju priset! Ja RR har heller inte en susning om hur man gör, han skulle säkert också pröva med tårna om han fick chansen;-))
Hoppas läkningen går som det ska och att R har fått en riktig skön blåsning!

Kramen från Dalbobönnera

http://barasaras.bloggplatsen.se

maki

12 april 2012 16:03

Bergfink, nej, den ser man inte så ofta så därför blev vi osäkra artens namn.
Fjärsningen, hon har nog på näsan både ena och andra. Hon blev lite orolig att bestättningen skulle ta av hennes hår;-)vid dopet.Snart svänger svänger dom godahoppudden.
Tyvärr får inte R ngt pris:-( bara blåsning.
Dalbohunden, det var artikel om den, vilken tidning vart det nu igen, om museet med skinnet,jag har nog slängt den,(inte skinnet) trots tanke på att spara art. t Dig.
Nu ska jag värma bastun......
Hejdå och en skön kväll (i solen?)
kram

 
Vännen Bengt

Vännen Bengt

12 april 2012 21:22

I)nte hos skogsfrun, inte här något nytt. Vad har hänt har ni kalas måntro och glömmer bort aatt se till att man får något nytt att läsa och titta på?

http://bengtalfred.bloggplatsen.se

maki

12 april 2012 23:36

Ingen kalas här på Fjäll inte och vad Skogsfrun gör ser Du hos henne,eller hur.
Ha en god natt!

 
Vännen Bengt

Vännen Bengt

16 april 2012 21:27

Nu orkar jag snart inte länge- Längtar efter att få höra ifrån dig! Kram!

http://bengtalfred.bloggplatsen.se

maki

17 april 2012 16:52

Detvar ju tråkigt.
Jag har inget speciellt att berätta för tillfället, så är det ibland.
Hälsar på Dig ,,,,snart.
Ha en skön kväll, kram

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

16 april 2012 21:52

Hehehe, han är rolig vännen Bengt, ska ni ha KALAS!?;-))
Jag kommer på stört!

http://barasaras.bloggplatsen.se

maki

17 april 2012 16:54

VA? Kalas, det har jag ingen aaaning om? Var ,när? Är jag bjuden ?
Kram

 
Vännen Bengt

Vännen Bengt

17 april 2012 22:01

Jag kommmer också! Mycket tårta och gott kaffe, jag tackar jag!

http://bengtalfred.bloggplatsen.se

maki

17 april 2012 22:05

VEM har kalas?

 
Ingen bild

Joanna / Dottern på havet

21 april 2012 08:22

Ohoj!

Nu har vi precis passerat Madagaskar och siktar mot Reunion Island. Men en liten rättning gällande dopet. Det är inte kaptenen som döper, utan Neptuni(Rex). Det hela sker dock under och med kaptens godkännande och det är denne som överräcker dopbeviset.

Allt gott och ta hand om sig! Kram.
Kapten - om än bara på pappret -Paraïso

maki

21 april 2012 16:53


Kapten Paraïso,ajaj!
Det är ju bara så spännande att följa Dig på havet.
Jag skrev precis svar till bilderna på FB el.BB;-)
Så klart Du ska i land där Du får möjlighet. Det är väl inte varje dag precis man åker till Madagaskar.
Är det OK att jag skriver om Dig hos mig?
Jobbigt med fartygsljudet när man ska sova. Sömnen är ju så viktigt.
Vi bastar och väntar på vårens ankomst. Så himla kallt fortvarande.
Knappt två veckor kvar som Göteborgare;-))
Jag tänker på Dig varje dag, älskar Dig.
Pappa hälsar och sänder
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maki - 17 januari 2021 12:55


Av maki - 24 oktober 2020 16:48


Skulle skrivit inlägg men har inte tillgång till laptopen! Ha en trevlig höst! ...

Av maki - 16 september 2020 15:41


  Gick tiden fort!     Nu ska jag laga mat OCH  TÄNKER SKRIVA I KVÄLL NÅGRA ORD TILL     ...

Av maki - 7 juli 2020 21:45

  Jo, vi är ute och cyklar! Förmiddag njöt vi av den härliga solen. Drack glas av Cava,,,,,,, Sen sadlade vi oss mot Billingsfors.   Den vackra cykelbanan bjöd oss doft av lind, smultron och rödklöver. Han cyklade före mig    ibland.   ...

Av maki - 6 juli 2020 10:45

  Vi fick ryck att klippa syrenhäck! Skönt att få såna ryck samtidigt, då blir det  gjort mycket snabbare!   Nästa år kan hända det inte kommer blommor, men viktigt att ha en tät häck!    Rolf trivs bäst att arbeta med häcksax,sekat...

PRESENTATION

ÄLGEN RÅDER-HIRVI NEUVOO

       

STÖRRE bild -ISOMPI kuva

       understrukna texter -alleviivatun tekstin

     KLICKA- KLIKKAA

            

 

               

 

JAG FINNS ÄVEN PÅ

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

VIERASKIRJA-GÄSTBOK

SUOMI -FINLAND

 

 

MORMORS LYCKOROSOR

JAG ÄR MORMOR TILL

LINUS 1991

GUSTAV 1992

MY 1998

ÄLSKAR ER!

Lägger inte foton utan deras tilllåtelse eller alls,,,,,,,

FARMORS LYCKOROSOR

  Lova Och Mira

 Olivia finns i mitt hjärta.....

 

      

AKTUELL BILD

       

 

BEVARA SKOGEN-SÄILYTÄ METSÄ

 

KALENDER

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

NALLE PUH filosofi

                                                                   

JOKA TOINEN ---VARANNAN

      Tauko!    Paus!

Inget finskt...ei ruotsiksikaan

 

         

 

LYSSNAR PÅ

                         

             SVERIGES RADIO

            

                   

 

 

BAKA,BAKA LITEN KAKA

 KLICKA PÅ SURDEGSBRÖDET!         

MOTION

                  

 

STAVTURERNA FÖR MIG ALLA DAGAR.......SÅKLART!

GUMMIBAND OCH HANTLAR!

 

  

 

 

                     

 

  

SAUNA

OM SAUNA, TJÄRA ELLER BRÄNNVIN INTE HJÄLPER,ÄR SLUTET NÄRA;SA FLICKAN

 

BEVARA VARGEN-SUSI LUONNOSSA

 

VÄDER-SÄÄTILA

Väder Dals Långed

Senaste inläggen

Tidigare år

Fråga mig

8 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Alla språk............

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards